Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Netwerkorganisatie is het nieuwe model voor het Nederlands elftal

Het Nederlands elftal heeft zich tijdens dit EK niet van zijn beste kant laten zien. Volgens Podiumauteur Wim Boersma komt het door de organisatievorm. Hij pleit voor een nieuwe opzet.

Afgelopen weken bleek maar weer dat traditionele organisatievormen ook in het topvoetbal niet meer werken. Hiërarchisch centraal aangestuurde organisaties, waar het management denkt en de medewerkers doen, zijn achterhaald. De spelers hadden duidelijk moeite met de centraal geleide organisatie. Het Nederlands voetbalelftal heeft, zo bleek tussen de regels tijdens de interviews, gefaald op het niet nemen van eigen verantwoordelijkheid. Het uitvoeren van de eigen rol is niet gebeurd en dan zie je meteen een falend collectief.

Het Nederlands elftal was het schoolvoorbeeld van het feit dat we aangeland zijn in het nieuwe tijdperk. Een kern van medewerkers in dienst bij de KNVB en daarnaast zzp-ers die tijdelijk ingehuurd worden om hun specifieke kwaliteiten. De kunst is hier een team van te smeden gedurende het tijdelijke project. Dit werkt niet meer centraal geleid, maar vraagt om een humanistische managementvorm met duidelijke individuele rollen en dito verantwoordelijkheid. Een netwerkorganisatie is een tijdelijke, projectmatige samenwerkingsvorm, die hun belangen bundelen tot een conceptuele formule, wat leidt tot een gemeenschappelijk doel en belang. Alleen het indienen van de factuur is dan niet voldoende.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Filosofie

Het is een wijze van denken, een bedrijfsfilosofie. Een netwerkorganisatie biedt unieke mogelijkheden om steeds weer in wisselende samenstellingen, met nieuwe frisse ideeën te werken aan creatieve oplossingen. Door het snel kunnen opschakelen van unieke persoonlijkheden en bijzondere voor dat project benodigde kwaliteiten, kunnen netwerkorganisaties vaak vele malen sneller tot een hoge prestatie komen. Netwerken kunnen dan ook alleen bestaan bij de gratie van helder en oprecht samenwerken en op basis van synergie en gemeenschappelijk belang.

De netwerker

De netwerker is een absolute teamplayer, die werkt op basis van respect, vertrouwen en het principe wat je geeft krijg je in veelvoud terug. Netwerkers kunnen goed zelfstandig werken en omgaan met onzekerheden. Het zijn ondernemers, die tegen zichzelf en elkaar durven te zeggen “we gaan het gewoon doen”. Netwerkers bereiken resultaten door verantwoordelijkheid en vrijheden bewust te verankeren in heldere kwalitatieve en kwantitatieve contracten en doelstellingen. Vertrouwen is de sleutel in deze. In een netwerkorganisatie zijn traditionele functies en taakomschrijvingen vervangen door rollen. De kracht van een netwerkorganisatie is het overdragen en delen van kennis en ervaringen en daarmee een goede prestatiecultuur.

Andere eisen aan het management

In een netwerkorganisatie is er sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De groep is aanspreekbaar op het resultaat. De netwerkmanager is nu coach, procesmanager, belangenbehartiger, talentenspotter, emotiebemiddelaar of emotiemanager. De manager, een echte mensen,mens wordt afgerekend op synergie en samenwerking. Het team als geheel wordt afgerekend op het resultaat.
Een netwerkorganisatie vraagt aanpassingsvermogen van zowel het management als de netwerker. Of het bestaande management van het Nederlands elftal deze transformatie kan maken? De klant pikt een volgende keer in ieder geval niet meer een dergelijke afgang. Misschien kan de KNVB een vrouwelijke manager overwegen, vrouwelijke eigenschappen zijn prima geschikt om een netwerkorganisatie te leiden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Wim Boersma, directeur van  NIPG Online. Dit Nationaal Instituut voor Persoonlijke Groei benadert de markt voor trainingen en opleidingen vanuit de vraag. 

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profielen voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.