Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manager, ga in leer bij de gamedesigner

Niet de gamers zijn de leiders van de toekomst, maar de gamedesigners. Wilt u ook in de toekomst een goede leider worden? Volg de principes van gamedesigners, stelt Podiumauteur Jeroen van Bree. 

Een aantal jaren geleden was het in de mode om gamers als de leiders van de toekomst te zien. De jongens die online teams van vijftig man door complexe fantasiewerelden loodsten, moesten wel vaardigheden oppikken die hen in de organisatie van de toekomst goed van pas zouden komen. Boeken zoals Total Engagement en Changing the Game en publicaties in bladen als Harvard Business Review spraken van “Leadership’s Online Labs”. Zonder dat idee geheel ter zijde te schuiven, wijzen recentere inzichten erop dat niet zo zeer de gamers maar veeleer de ontwerpers van die games de inzichten en gereedschappen hebben ontwikkeld die de strategen van de toekomst nodig zullen hebben.

Kenniswerk en creativiteit

Het denken in systemen, ze begrijpen en beheersen, daar weten gamedesigners alles van. Want of het nou gaat om Pong, World of Warcraft of Angry Birds, een game is een complex systeem dat pas zijn ware aard laat zien als het in beweging wordt gezet. Het ontwerpen van een spel is het ontwerpen van een systeem gebaseerd op regels. En het proces van gamedesign – zoals bijvoorbeeld beschreven door Tracy Fullerton van USC – omvat ook altijd het in gang zetten van dat systeem, om te zien hoe die speelruimte er precies uitziet en wat de uitkomsten zouden kunnen zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En laat de gemiddelde manager nu net met de handen in het haar zitten omdat hij de controle over de hem omringende systemen kwijt is. Op het niveau van de organisatie wordt het steeds duidelijker dat kenniswerk en creativiteit niet floreren binnen de structuren die de gemiddelde onderneming nu kenmerken. Gedrag van medewerkers laat zich nu eenmaal niet ontwerpen, hoeveel flowcharts en kwaliteitshandboeken je er ook op loslaat. Om over de omgeving van de organisatie nog maar te zwijgen. Een omgeving die in toenemende mate de prestaties van de organisatie bepaalt, maar waar de ene systeemcrisis de andere opvolgt.

Volg de principes van gamedesign

Gelukkig wordt de waarde van het denken als gamedesigner steeds meer onderkend. Een mooi voorbeeld is Quest to Learn, een middelbare school in New York die van de grond af is opgebouwd op basis van gamedesign-principes. De school heeft net met succes haar derde schooljaar afgerond en de leerlingen scoren bij toetsen op of boven het gemiddelde van New York. De oprichters – waaronder gamedesigner Katie Salen – hebben als doel om jongeren de noodzakelijke vaardigheden op het vlak van systeemdenken bij te brengen. Vaardigheden die ze nodig hebben om succesvol te zijn in de huidige maatschappij. De gedachte daarbij is dat de principes van gamedesign de beste manier zijn om deze vaardigheden op te doen. Een gedachte die ik van harte onderschrijf.

Maar we kunnen natuurlijk niet wachten tot deze nieuwe generatie aan de knoppen zit. De open houding van een ontwerper aannemen en spelenderwijs de regels van je systeem verkennen zijn ook belangrijke vaardigheden voor de huidige generatie van managers. Neem eens kennis van de gereedschappen uit het arsenaal van de gamedesigners, de strategen van de toekomst.

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Jeroen van Bree, senior adviseur bij Novay.  

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium.'