Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoek de verschillen: dit is de invloed van Think Different

Think Different? De reclames van FrieslandCampina, Triodos en Plan NL lijken wel erg veel op die beroemde Apple-reclame.

Vandaag is het 30 jaar geleden dat Apple de inmiddels legendarische 1984-reclame uitzond (lees ook ons achtergrondverhaal), maar misschien wel invloedrijker is die ándere bekende Apple-commercial: Think Different. Recente reclames van Triodos Bank, FrieslandCampina en Plan NL lijken allemaal hetzelfde vertel-trucje toe te passen. Een productoverstijgend verhaal? Check. Veel mensen laten zien? Check. Liefst mensen aan wie de kijker zich wil spiegelen? Check. Het verhaal brengen als een opsomming, met tegenstellingen? Check. Een beetje dromerige muziek die zo uit de film Amélie lijkt te komen? Check. En ga zo maar door. Think Different dus, maar uiteindelijk blijken reclamemakers niet zo different te (kunnen of willen?) denken.

De boodschap als manifest

Volgens Ed Stibbe, ceo van marketingbureau SSSS & Orchestra en in het verleden onder andere eindverantwoordelijk voor de Rolo Olifant-reclame en de Zwaan-commercials van KLM, maken al deze filmpjes gebruik van een eeuwenoude vertelstijl. 'Luther maakte daar al gebruik van, door op een sinaasappelkistje te gaan staan en zijn visie uit te dragen. De boodschap wordt gebracht als een manifest. Dat werkt in de Think Different-reclame voor Apple, ook omdat Steve Jobs uiteindelijk zelf een dwarse denker bleek te zijn, maar bij sommige merken voelt deze vertelstijl vergezocht. Het voelt logischer bij Triodos, een bedrijf met een eigen visie, dan bij FrieslandCampina, dat uiteindelijk toch gewoon melk levert. Het werkt alleen als je een overtuigend verhaal of een lange merkgeschiedenis hebt.'

Zoek de verschillen zelf:

Triodos Bank:

FrieslandCampina:

Plan NL:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En 'het origineel', Think Different van Apple: