In Kopenhagen vindt volgende week de klimaattop plaats. Hoe milieubewust bent u eigenlijk op het werk? Let maar op, voor u het weet bent u gerankt. Kom dus zo groen mogelijk uit de verf.
Groen zijn wordt steeds belangrijker. In Nepal vergaderen ze vrijdag op de top van de Mount Everest om aandacht voor het milieu te vragen. Maar ook in Nederland wordt er steeds meer aandacht aan besteed. Zo informeert een site als Rank a Brand consumenten over hoe verantwoord hun favoriete merken bezig zijn. Eind oktober is de betaversie van deze site live gegaan. Afgelopen vrijdag stonden al 300 bedrijven in de database en er komen iedere dag enkele tientallen bij, meldt Niels Oskam, oprichter van Rank a Brand.
Tijd
"De ambities zijn eindeloos", verklaart Oskam. Zo is het concept al direct internationaal gelanceerd en worden alle gerankte profielen geplaatst in de landen waar het bedrijf actief is. Dat er nog hard gewerkt wordt aan het vullen van de database blijkt wel uit het feit dat groene merken als Eneco en Desso er nog niet instaan. Maar als we Oskam moeten geloven is dat slechts een kwestie van tijd. De site is momenteel namelijk actief in de sectoren elektronica, kleding, telecom, travel en media.
Groot gat
Zodra de onderzoekers uw bedrijf digitaal een bezoekje komen brengen, wilt u natuurlijk zo goed mogelijk uit de verf komen. Daarom geeft Oskam u in ieder geval de tip mee om alles wat u op mvo-gebied doet, ook te melden op uw bedrijfssite. Dat kan dus ook het feit zijn dat u koffie van Max Havelaar schenkt en ‘groen' wc-papier gebruikt. Oftewel, communiceer alles wat u doet op het gebied van MVO. Oskam: "Er zit een groot gat tussen wat bedrijven doen en wat ze melden. En consumenten komen er anders nooit achter."
Groen doen
Om bij Rank a Brand een goed cijfer te krijgen, dient een bedrijf een aantal onderwerpen op de bedrijfssite te behandelen, waaronder de thema's klimaatverandering, milieubeleid en arbeidsmarktomstandigheden/ mensenrechten. Bij ieder gerankt bedrijf staat een uitgebreid rapport waaraan u kunt zien op welke punten de bedrijven precies worden beoordeeld. "Naarmate de tijd vordert worden de criteria scherper", waarschuwt Oskam alvast. Verantwoord ondernemen bestaat echter uit meer dan slechts op uw website enkele positieve acties vermelden. Zo wordt u echt ‘groen':
1. Inventariseren
Bepaal waar ecologie binnen uw organisatie voor staat. Betekent 'groen doen' in uw organisatie dat er bossen of bomen worden aangekocht, bekers van gerecycled materiaal worden gebruikt, duurzame producten worden aangeboden of enkel dat er spaarlampen branden? Hoewel sommige bedrijven meer mogelijkheden hebben om mvo-gericht te werk te gaan, is er geen enkel bedrijf dat een goede reden heeft om niets te doen. MVO Nederland raadt aan de verwachtingen op het gebied van MVO van uw klanten en medewerkers te inventariseren. Ze geven ook een aantal beginnerstips. Te denken valt aan:
– Ga zuinig om met energie in uw bedrijf
– Vraag medewerkers periodiek of ze tevreden zijn met hun werk
– Bied opleidingen aan
– Geef minder kansrijken een kans binnen uw bedrijf
– Let op milieu- en sociale aspecten bij de leverancierskeuze
– Wees betrokken bij uw omgeving
2. Plan schrijven
Heeft u een duidelijk beeld van alle mogelijkheden binnen uw bedrijf en sector? Stel dan een plan op om de voortgang van de activiteiten te monitoren en te evalueren. Omschrijf alles wat u nu al doet, wat u wilt gaan doen, wat u van uw medewerkers verwacht en welke doelstellingen en termijnen hierbij horen. Vergeet niet in het plan te vermelden hoe u de voortgang van de activiteiten gaat monitoren en evalueren.
3. Team in actie
Pas als u de groene bedrijfsfilosofie duidelijk voor ogen heeft, kunt u werknemers stimuleren de actiepunten die in het plan zijn opgenomen uit te voeren. Als u het goed doet, ontwikkelt zich in het bedrijf een dynamiek en een ‘green spirit', schrijft Express.be.
4. Communiceren
Waarom zou u de groene filosofie van het bedrijf alleen intern kenbaar maken? Zorg dat het een plan is waar iedereen trots op kan zijn. Dat trekt niet alleen sollicitanten, maar ook nieuwe klanten aan. Plaats de MVO-speerpunten bijvoorbeeld op uw bedrijfssite en meldt regelmatig een update als u weer een groen initiatief heeft uitgewerkt of een resultaat heeft geboekt.