Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo werk je succesvol parttime

Rondom parttime werken bestaan nog steeds een hoop vooroordelen. Zo zorg je ervoor dat je je collega’s én privéleven tevreden houdt.

Rondom parttime werken bestaan nog steeds een hoop vooroordelen. Zo zorg je ervoor dat je je collega’s én privéleven tevreden houdt.
Foto: Getty Images

Veel mensen die beginnen met parttime werken doen dat om een oplossing te vinden voor hun persoonlijke leven. Ze hebben jonge kinderen, willen een MBA halen of hebben ouders waar ze voor moeten zorgen. Vaak betekent het oplossen van die problemen de creatie van een nieuw probleem op de werkvloer: want hoe ga je om met iemand die parttime werkt als werkgever?

In het beste geval werken parttimers alsnog meer uur dan op hun contract staat. In het ergste geval voelen ze langzaam de urgentie verdwijnen om zich nog echt in te zetten voor je organisatie. Veel werkgevers breken hun hoofd erover: hoe behoud je de verhouding tussen deze twee uitersten?

In Canadees onderzoek van de drie verschillende universiteiten uit Victoria en Vancouver doen verschillende parttimers een aantal suggesties. Vivien Corwin, Thomas Lawrence en Peter Frost onderzochten twee jaar lang dertig parttimers in acht verschillende organisaties en interviewden daarnaast hun collega’s en managers.

Respect

In het onderzoek komt een beeld naar voren van parttimers die vooral veel te maken hebben met ongeschreven regels. Respect ontbreekt vaak volgens hen: het aantal uren dat ze maken wordt gezien als een privilege, met terloopse opmerkingen wordt duidelijk gemaakt dat ze minder gecommitteerd aan hun werk zouden zijn, schrijft onderzoeker Corwin op HBR. Het resulteert in een defensieve houding: ‘Ik durf niet tegen mijn cliënten te vertellen dat ik parttime werk, in de angst dat ze denken dat ik me niet genoeg inzet.’

Tijd voor een duidelijke strategie dus. Tijdens het onderzoek vroegen de wetenschappers wat de geïnterviewden zelf als oplossing zagen. Zij kwamen met deze vier punten:

#1 Wees transparant naar de organisatie waar je mee bezig bent

De reden dat je parttime gaat werken zal niet altijd duidelijk zijn voor je collega’s. Alhoewel vaak aangenomen wordt dat het gaat om gezinsuitbreiding, kan het uiteraard ook gaan over terug naar school gaan of zorgen voor een zieke ouder. Wees daarom duidelijk naar je collega’s: het creëert het nodig begrip.

Maak daarbij ook duidelijk waar je prioriteiten liggen. Weet je hoe lang je van plan bent om parttime te blijven werken? Geef het aan. Laat merken dat je betrokken bent bij je werk, maar iedereen zal begrip hebben voor het feit dat een terminaal familielid voor die ene spreadsheet gaat.

Uit het onderzoek bleek dat transparantie de kans vergroot om duidelijke afspraken te maken met je manager, wat erin resulteert dat er meer begrip is voor de situatie. De voornaamste reden dat mensen argwanend zijn naar anderen, is omdat ze niet weten wat er gaande is. Op die manier denken ze dat het het werk schaadt – of dat het op hen aankomt op het moment dat het ertoe doet. Het is vaak niet erg om werk op je te nemen, als je maar weet waarom je het overneemt van je collega.

#2 Werk met rituelen – thuis én op werk

Naast de duidelijkheid naar je collega’s is het belangrijk om duidelijke rituelen voor jezelf te maken. Werk op vaste dagen en probeer hier zo min mogelijk in te schuiven. Op die manier weten mensen vanzelf dat ze je bijvoorbeeld op woensdag niet kunnen bereiken, of dat je op donderdag niet op je mail reageert. Het zorgt ervoor dat je zuiniger kan zijn op je tijd die je wel op kantoor doorbrengt.

Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan: er kan zich een noodgeval voordoen, werk kan meer van je vragen of zich zo ontwikkelen dat je echt nodig bent op je vrije dag. Toch is het volgens de onderzoekers van belang om vast te houden aan routines, ook als die niet altijd stroken met de algemene gedachte op werk.

Als voorbeeld noemt Corwin vergaderingen. ‘Het klinkt heel logisch om mee te doen aan een vergadering wanneer je op kantoor bent, maar het duurt eigenlijk altijd lang en slokt een groot deel van je tijd op.’ Volgens haar is het dan ook belangrijk om zuinig te zijn op je tijd. ‘Ook als dat betekent dat je niet bij een meeting bent en de belangrijkste opmerkingen later hoort.’

#3 Zorg voor een beschermende fulltimer

Naast dat je jezelf kan verdedigen, is het voordelig om iemand te hebben die begrip heeft voor je situatie. Idealiter is dit een manager, die ook mee kan denken op het moment dat er problemen ontstaan in je tijdsindeling. In de Canadese studie had iedere parttimer iemand op kantoor op wie hij kon bouwen – iemand met een luisterend oor, maar die ook klussen op kon pakken of klanten te woord kon staan op het moment dat de parttimer niet op kantoor was.

Dat klinkt als een hele taak, maar volgens Corwin levert het onderaan de streep veel op. ‘Doordat iemand constant aanwezig is, kan die ook de signalen vanaf de werkvloer weer terugkoppelen.’ Een van de parttimers uit het onderzoek werd bijvoorbeeld gewaarschuwd door haar collega dat ze niet zichtbaar genoeg was op de werkvloer. Op die manier kon ze daaraan werken.

#4 Herinner je collega’s aan je motivatie met office gossip

In aanvulling op de collega die je uit de wind houdt op de werkvloer is het nodig dat de parttimer een goed netwerk heeft op de werkvloer om te zorgen dat hij niet ondergesneeuwd raakt. Natuurlijk: je wilt zuinig zijn op je tijd en zoveel mogelijk aan je werk besteden, maar juist dat praatje bij de koffieautomaat of dat drankje na werktijd kan ervoor zorgen dat mensen je serieuzer nemen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het zorgt ervoor dat je weet wat er speelt op kantoor en dat je mee kan praten: iets wat volgens de onderzoekers direct verband houdt met je motivatie (of het beeld wat mensen daarvan hebben). Weet jij niet dat een bepaalde collega vertrekt over een maand? Of ben je niet op de hoogte van de scheiding van je directe collega? Het kan ervoor zorgen dat eraan je betrokkenheid getwijfeld wordt.

Zorg er dus voor dat je ook zichtbaar bent op kantoor op de dagen dat je niet fysiek aanwezig bent. Bel even in of laat voicememo’s achter voor je collega’s met kleine zaken die je dreigt te vergeten. Op die manier blijf je on top of their minds.