Feedback geven is iets waar veel leidinggevenden tegenop zien. Het merendeel van de leidinggevenden geeft toe het aanspreken van medewerkers of collega’s wel eens uit te stellen, 37 procent vindt dat ze zelf ook wat meer zouden mogen worden aangesproken door hun eigen leidinggevende, 60 procent vindt dat collega-managers hun mensen vaker zouden moeten aanspreken. Maar hoe doe je dat nou, anderen aanspreken?
#1 Staat de ander ervoor open?
Check eerst of iemand openstaat voor jouw opmerkingen. Die benadering effent de weg en verhoogt de kans op een open gesprek.
#2 ‘Ik zie en ik hoor…’
Beschrijf het gedrag dat je hebt waargenomen concreet en specifiek. Zeg niet: ‘Jij luistert ook nooit.’ Zeg liever: ‘Toen ik reageerde op jouw voorstel, zag ik dat jij met je telefoon bezig was.’
E-book Gratis e-book over feedbackcultuur
Download het gratis e-book van Persona.fit en lees over feedbackcultuur, de eyeopeners binnen een organisatie en hoe de Persona.fit methode jouw bedrijf naar een nieuwe hoogte kan leiden.
lees verder#3 Geef aan welk effect het gedrag heeft
Gebruik een ik-boodschap, maar vermijd een mening. Deel observaties, geen interpretaties. Zeg niet: ‘Dat vind ik belachelijk.’ Zeg liever: ‘Dat geeft mij het gevoel dat je me niet serieus neemt.’
#4 Maak de stap naar de ander
Check of je boodschap is overgekomen en of de ander zich in jouw waarneming herkent. Stel vragen als: ‘Herken je dit?’, ‘Klopt dit volgens jou?’, ‘Snap je wat ik bedoel?’, ‘Wat vind je hiervan?’ Ontstaat er reactief gedrag? Kijk dan hier hoe je daarmee omgaat.
#5 Geef een tip voor ander gedrag
Bied de ander eerst de ruimte om zelf op alternatieven te komen. Geef dan ook je eigen idee. Wat is het gewenste gedrag? Hoe komen jullie daar samen? Laat zien dat het nooit alleen het probleem van de ander is.
Dit artikel is een herplaatsing van het artikel dat eerder bij MT verscheen.