Medewerkers meer betrokken laten voelen? De oplossing is simpel: betrek ze er ook echt bij. En maak ze 'ergens' eigenaar van.
Een Gallup-onderzoek in de Verenigde Staten over 2014 laat zien dat 51 procent van de medewerkers zich niet betrokken voelde binnen hun bedrijf. Geen goede uitkomst, maar dat veranderen is helemaal niet zo moeilijk, zegt Harvard-professor Francesca Gino.
Kleine gebaren maken het verschil
In een artikel op de Harvard Business Review laat ze zien dat het vooral kleine gebaren zijn die het verschil maken. Of een medewerker eigen foto’s op zijn werkplek mag ophangen, zijn eigen functietitel mag kiezen en of hij of zij een idee, team of product ‘zijn eigen’ mag noemen. Op die schaal moeten we volgens Gino (foto) denken om medewerkers actiever binnen het bedrijf te trekken.
Hokje met posters
Dat mensen eenvoudig te sturen zijn, laat de onderzoekster zien aan de hand van een aantal onderzoeken. Zo laat ze studenten een onderverdeling maken in kantoorruimtes. Met dat verschil dat de ene helft de ‘eigenaar’ wordt van een bepaalde werkruimte en de andere helft slechts 'tijdelijk gebruiker’. De eigenaren mogen hun hokje inrichten met posters en dergelijke terwijl de andere groep die vrijheid niet krijgt.
De dictator-game
Na de verdeling speelde de studenten de zogeheten 'dictator-game'. Alle studenten kregen 10 dollar die ze moesten verdelen tussen henzelf en één partner. Het resultaat is dat de eigenaren van de ruimtes meer geld gaven aan de ander dan de personen die ‘slechts’ bezoeker waren. Dat toont aan, volgens Gino, dat medewerkers die meer betrokken zijn ook meer energie willen steken in hun collega’s door hen bijvoorbeeld hulp aan te bieden.
Realiteit
Ook in het ‘echte’ leven speelt dit, aldus Gino. Ze vroeg verschillende bedrijven om mee te werken aan een project. De tijd zou geen extra geld opleveren en het onderzoek zou slechts 5 minuten duren. Het resultaat laat zien dat medewerkers die in het normale leven meer verantwoordelijkheden krijgen van hun baas en dus bij wijze van spreke ‘eigenaar’ over hun werk zijn, veel meer wilden meewerken dan de groep die minder eigen verantwoordelijkheid kreeg.
Verandering
Hoe die verandering neer te zetten? Nog een onderzoekje. Dit keer van andere professoren. Twee groepen medewerkers doen hetzelfde werk en blijven dat ook doen. Alleen krijgt één van de twee groepen te horen dat hun werk een ‘goede oefening is’ om een actieve levensstijl te hebben. Een maand later voeren de groepen nog steeds hetzelfde werk uit. Alleen zegt de groep die een maand eerder te horen kreeg gezonder bezig zich dan ook daadwerkelijk gezonder te voelen. En het is niet alleen gevoel: deze groep verloor ook echt gewicht, hun bloeddruk nam af en hun BMI werd lager. Uitsluitend omdat de leidinggevenden hun gezegd hadden dat ze gezonder waren. Zo zie je maar weer: goed leiderschap kan wel degelijk het verschil maken.
Via HBR, foto via Flickr.com