Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo slaan deze ondernemers zich door de coronacrisis heen

De coronacrisis dreigt uit te monden in een financiële crisis en personeel moet ook nog eens uit veiligheid massaal thuiswerken. Hoe loodsen ondernemers hun bedrijf door deze zware tijden heen?

seepje coronacrisis
Foto: Seepje

De coronacrisis zou werk-technisch weleens de geschiedenisboekjes in kunnen gaan als de ultieme doorbraak van het thuiswerken. De dienstensector, goed voor zo’n 80 procent van het Nederlandse bedrijfsleven, is voor een belangrijk deel niet-locatiegebonden. Communicatie- en marketingoverleg kun je heel aardig via de online berichtendienst Slack doen. Programmeerklussen kun je met laptop op schoot op de bank doen en dit stukje schrijven wij ook zonder enige moeite vanuit huis.

Toch is het natuurlijk geen sinecure, zo’n coronacrisis. Een mondiale economische recessie (en zelfs depressie) dreigt en om je daartegen te bewapenen mag je niet eens met zijn allen op kantoor zitten. Hoe gaan ondernemers met deze uitdagingen om? Enkele voorbeelden.

Pop-up-supermarkt

Happy Tosti is een keten van tosti-restaurants. Toen ondernemers Wibe Smulders en Jasper Kool afgelopen zondag hoorden dat de horeca tot in ieder geval 6 april dicht moest, zaten zij opgescheept met ladingen aan tostivoorraden. Ze besloten hun partijen in een pop-up-supermarkt in Den Haag te verkopen. Klanten mochten zelf hun prijzen bepalen, waardoor de tosti’s gemiddeld genomen onder de marktprijs verkocht werden.

Maar iets is beter dan niets; de ondernemers hebben nu ten minste nog een deel van de inkoopkosten terugverdiend. Bovendien hoeven ze nauwelijks voedsel weg te gooien. ‘We merkten dat mensen sterk de drang voelden om te helpen’, vertelde Smulders dinsdag aan MT.

Temperatuur van medewerkers opnemen

Bij online supermarkt Picnic van ondernemers Michiel Muller en Joris Beckers staan de zaken er heel anders voor, zo meldde Sprout woensdag. Per dag krijgt het bedrijf er momenteel net zoveel nieuwe klanten bij als in een reguliere week. Picnic is daarom met spoed op zoek naar honderden nieuwe bezorgers en inpakkers van boodschappen in de distributiecenters.

Wie aan de slag gaat in zo’n distributiecentrum, komt natuurlijk wel in de buurt van andere mensen. Om het risico op verspreiding van het coronavirus zo klein mogelijk te houden, wordt iedere dag de temperatuur van alle medewerkers opgenomen. Ook heeft het bedrijf op diverse plekken handzeeppunten geïnstalleerd en spoort het werknemers aan om geregeld de handen te wassen.

Grote vraag naar handzeep

Ook het bedrijf Seepje (foto boven) krijgt dankzij de coronacrisis een – voorlopige – impuls. Seepje levert namelijk duurzame zeepproducten. Ondernemer en mede-oprichter Jasper Gabriëlse vertelde maandag aan Sprout dat zijn bedrijf te maken heeft met een ‘bizarre timing’. ‘Afgelopen november lanceerden we onze eerste handzeep, en in december brak in China het coronavirus uit.’ Alhoewel Gabriëlse nog geen exacte verkoopcijfers heeft, vermoedt hij dat het aantal verkopen momenteel tien keer zo hoog ligt als normaal.

Voor Seepje dreigen, zoals voor zoveel ondernemingen, wel capaciteitsproblemen. Het bedrijf haalt zijn grondstoffen bijvoorbeeld uit Nepal en ook daar zitten mensen thuis vanwege corona. Tot dusver is er voldoende voorraad, volgens Gabriëlse. De prijzen verhogen om de vraag te verlagen, zoals Coolblue al enkele weken geleden deed, zal Seepje nooit doen. Het bedrijf stelt zoveel mogelijk mensen te willen helpen en dat gaat niet met verhoogde prijzen. ‘[Ik wil echter] niet dat iemand zijn voorraadkast helemaal volzet. Als iemand een flinke lading wil bestellen, zullen we zeker vragen naar het verhaal.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Fruit voor zorgverleners

Ondernemers mogen met de handen in het haar zitten, ook zorgverleners hebben het dezer dagen niet makkelijk. Zij staan in de frontlinie om de met corona besmette patiënten te helpen. Nederlanders mochten dan collectief voor hen hebben geklapt, als de zorgverleners ‘s avonds thuiskwamen, was er geen fruit meer over in de supermarkt.

Horecaketen Yoghurt Barn en Thuisbezorgd besloten daarom hun overtollige voedselpartijen aan zorgmedewerkers te doneren. Het West-Friese bedrijf ProeVkantoor regelde daarnaast fruitpakketten voor het Purmerendse ziekenhuis, afkomstig van telers in de regio. Alle kleine beetjes helpen.