Je eerste gedachte zal zijn om in de auto te springen als je bijvoorbeeld een beurs in Frankfurt of Parijs wilt bezoeken, om de markt aldaar te verkennen of klanten te zoeken. Wat zijn nou die vijf uurtjes rijden?
Scheuren op de Autobahn is ook gewoon leuk. En door Frankrijk rijden is ook geen straf. Mits je de reis als uitje ziet. Ga niet de hele reis als een gestreste aap zitten bellen of piekeren, maar geniet van het reizen, het veranderende landschap, je muziek, je reisgezelschap. It’s fun!
Obstakels onderweg
Dat gezegd hebbende, is autoreizen helaas ook vaak frustrerend. De krant lezen is er bijvoorbeeld niet bij; alle aandacht moet (en gaat) naar de weg. Vanwege medeweggebruikers, onverwachte wegwerkzaamheden, blokkades, grenscontroles, pech onderweg en de vele files. Check daarom voor vertrek waar de belangrijke obstakels zitten.
En voor dit soort afstanden is het slim de middag (denk aan de spits!) of avond voor je afspraak al aan te komen. Dan heb je speling voor files en voorkom je dat je niet doorreist op de toch altijd spannende buitenlandse afspraak verschijnt.
Comfortabele trein
Hanteer binnen centraal Europa de regel dat je een reis tot pakweg 5 uur het best per trein kunt doen. Natuurlijk zijn er vluchten, maar als je inchecktijden, voor- en natransport, vertragingen er bij optelt, red je dat meestal niet binnen die tijd. En de (niet elektrische) auto verliest het in CO2-uitstoot van de trein.
De trein is daarbij een comfortabel alternatief voor de auto en het vliegtuig. De internationale trein heeft goede (gereserveerde) stoelen, catering aan boord en wifi. Je hebt geen incheck-tijdverlies en de internationale trein is betrouwbaar in stiptheid.
Is het een lange zit en wil je ook qua werk flink wat kilometers maken in die tijd? Overweeg dan een (eenmalige) upgrade naar de 1e klasse. Dat reist nog relaxter en je kunt meteen gebruik maken van VIP-lounges op grote stations.
Online voor- en natransport
Via NS Zakelijk kun je online je hele reis plannen. Als je slim bent, regel je ook gelijk het voor- en natransport (taxi, fiets, deelauto). Alle grote Europese steden hebben systemen van huurfietsen of huur stadsauto’s, maar je kunt natuurlijk ook gaan lopen want je stapt bijna altijd in het hartje van de stad uit. Lopen in zo’n vreemde stad is leuk, je schudt de reismoeheid van je af en komt fris op je afspraak of in het hotel aan.
De tijd vliegt ook
Over reisbestemmingen van 1000 kilometer of verder kunnen we kort zijn: pak het vliegtuig en compenseer je slechte milieugeweten door de CO2-uitstoot af te kopen. Plan je vliegreis altijd inclusief de reis naar de luchthaven, parkeren of een shuttle tussen het station en de luchthaven, de wachttijden na het inchecken en de reis op de plaats van bestemming.
Kortom: een luchtreis van 3 uur heeft meestal een voor- en natransport van evenzoveel uren. Dan ben je dus toch bijna een werkdag aan een schijnbaar korte vlucht kwijt. De tijd vliegt hier letterlijk!
Biologische klok
Net als bij treinreizen is het verstandig vooraf een keuze te maken om aan boord te slapen of juist te werken. Is slapen verstandig, dan blijft je laptop in je koffer en sla je de films even over. Houd je biologische klok zoveel mogelijk in stand. Bij intercontinentale vluchten gaat je dat niet lukken omdat je in een andere tijdzone landt.
Kom je rond lunchtijd in New York aan, probeer dan toch pas rond elf uur ’s avonds naar bed te gaan. De vermoeidheid van die extreem lange dag kom je sneller te boven, dan een verstoord slaapritme.
Het laatste wat je wilt is oververmoeid of gestrest bij die potentiële klant of leverancier om tafel zitten. Denk daarom voor iedere reis goed na welke reismethode dit keer het snelst, meest efficiënt en comfortabel is. Zo kom je altijd goed voor de dag bij je internationale afspraak.
Lees ook: