Het Belgische bpost is in 10 jaar tijd getransformeerd tot een totaal ander bedrijf. Goed voorbeeld voor PostNL?
Het Nederlandse PostNL staat voor grote uitdagingen, zo schreven we eerder. De markt voor fysieke post zit door de toenemende digitalisering in een onomkeerbare lijn naar beneden, dus zoekt het Nederlandse postbedrijf het in nieuwe groeimarkten, die raken aan het bezorgen van de post. Bij onze zuiderburen gaat het er net iets anders aan toe, daar bewijst PostNL's Belgische evenknie bpos dat postbedrijven ook in andere markten toekomst hebben.
15 procent omzet buiten de postsector
Zo gaat bpost bijvoorbeeld de standen van de water- en elektriciteitsmeters opnemen, namens verzekeraars schade bij mensen thuis vaststellen, en financiële producten verkopen. Vorig jaar haalde het nationale postbedrijf van België al 15 procent van zijn inkomsten buiten de postsector. ‘De posterijen zijn het enige bedrijf dat elke werkdag langsgaat bij elk huis in het land. Van dat unieke gegeven willen we optimaal gebruikmaken’, legt een woordvoerder van bpost uit.
Winstgevendheid verbeterd
Momenteel test bpost een nieuwe dienst uit, waarbij de postbode aanbelt bij klanten van het bedrijf Buy Way, dat consumentenkredieten verkoopt. De postbode bezorgt het contract en vraagt de klant dat direct persoonlijk te ondertekenen.Tussen 2003 en 2012 bracht bpost zijn personeelsbestand terug van zo’n 40.000 naar 26.000 fte, zonder massale stakingen of onrust onder het personeel. Ter vergelijking: PostNL bracht tussen 2003 en 2012 zijn personeelsbestand terug van 80.613 werknemers (44.238 fte) naar 66.411 werknemers (33.284 fte).Tegelijkertijd wist het bedrijf elk jaar zijn winstgevendheid te verbeteren. In de eerste helft van 2013 bedroeg het bedrijfsresultaat 282 miljoen euro op een omzet van ruim 1,2 miljard. Voor PostNL was dat respectievelijk 110 miljoen op ruim 2 miljard euro.
Geen voorbeeld voor PostNL
Voor PostNL-ceo Herna Verhagen is bpost echter geen voorbeeld, zegt ze. ‘Wij geloven dat je datgene moet doen, waar je goed in bent. Bij ons is dat uiteindelijk logistiek. Ik zie veel meer groeikansen in datgene waarin je een basis hebt en waarvan je zeker weet dat je dat goed kunt dan in onderwerpen die ver liggen van je dagelijkse business. Warehousing is voor ons nieuw. Dat moet je dus ook goed organiseren, maar uiteindelijk is het wel een voorbereidend proces op iets van A naar B brengen.’