Sommige medewerkers verliezen het oplossingsgerichte vermogen en verzanden in continu geklaag. Een beetje klagen is niet erg, het creëert een saamhorigheidsgevoel. ‘Maar veel klagen is slecht voor het individu en funest voor samenwerking’, zegt Bart Flos in deze video.
https://www.youtube.com/watch?v=zBPMnmf3jO0
‘Uit onderzoek blijkt dat mensen die klagen vaker ziek zijn, minder succesvol zijn en minder vrienden hebben. Maar naast het feit dat diegene zichzelf behoorlijk in de weg zit, sleurt hij zijn collega’s er ook in mee. Voor je het weet loopt iedereen te klagen’, zo vertelde Flos in een eerder MT-artikel al. ‘Ik pleit daarom voor een klaagarme werkvloer.’
Klagen
Klagen komt volgens Flos voort uit hartstocht. Het is dan ook niet erg om af en toe te willen klagen. ‘De onverschilligen in de organisatie zijn veel gevaarlijker, die zijn gestopt met meedenken. Klagen is bovendien nodig om problemen te onderkennen en uiteindelijk gezamenlijk tot een oplossing te komen.’
Herken de notoire klagers en pak ze aan. Tijdens de anti-klaag workshop leer je van trainer Bart Flos omgaan met de mensen die altijd negatief zijn. Aanmelden kan hier.