Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Zo denken klanten altijd aan je bedrijf

mediamerken
Je leest nu: Zo denken klanten altijd aan je bedrijf

Om meer klanten te werven moet je je bedrijf ‘onvergetelijk’ maken volgens online marketing expert Aartjan van Erkel. 7 tips om klanten beter aan je te binden.

Bedrijven maken te weinig gebruik van online marketing volgens Van Erkel. “Met social media zie je nu hetzelfde gebeuren dat eerst met internet plaatsvond. Eerst was er geen website, toen kwam het ‘oh we hebben een website en we publiceren er één keer per maand wat op. Nu is het tijd voor de volgende stap.” Hij schreef het boek ‘Maak ze gek, hoe je opvallend veel klanten trekt met online marketing’. Direct een verkoopsucces, de eerste druk is binnen een maand uitverkocht en het boek staat op nummer 1 in de Managementboek top 100. De auteur geeft 7 tips om je bedrijf te laten omarmen door – potentiële – klanten.

1. Wees een dieseltje

“Veel bedrijven zijn onterecht bang om te vaak voorbij te komen. Als je kijkt naar succesvolle vloggers als Enzo Knol, mensen die achterlijk veel volgers hebben en er veel geld mee verdienen dan hebben zij een regelmaat. Ze publiceren volgens een vaste frequentie en houden dat jaren achter elkaar vol. Zelf ben ik dat ook op mijn facebook-pagina gaan doen. Eerst was het als een steppe waar je een mondharmonica voorbij hoort komen, nu publiceer ik twee keer per dag.”

2. Bedenk waarvoor mensen sociale media gebruiken

“Consumenten gebruiken sociale media op de momenten dat ze iets leuks zoeken of als ze zich vervelen. Dan wordt sales niet gewaardeerd. Focus je kanaal op het geven van tips of wijs je volgers op leuke dingen. Zelf geef ik bijvoorbeeld gratis webinars, voor het grootste gedeelte is dat interessante content voor de gebruiker en aan het einde bouw ik dan een sales-moment in waar ik de gebruiker mijn trainingsprogramma aanbied.”

3. Verkoop niets (of heel weinig)

“Als je dan toch iets verkoopt, dan zo min mogelijk. Het ligt aan de markt waarin je zit maar minimaal 80 procent van de content die je publiceert moet leuk zijn voor de doelgroep. De overige twintig procent kan dan een vorm van een salesaanbod zijn.”

4. Denk aan je storytelling

“Bij marketing gaat al snel de bull-shit-radar piepen. Het wordt direct herkend als reclame en daarmee is de kans kleiner dat er nog een verkoop plaatsvindt. Door gebruik te maken van storytelling spreek je het onderbewustzijn aan en daarmee maak je 95 procent van de beslissingen. Daar komt bij dat we al sinds we 2 jaar oud zijn hebben geleerd om te luisteren als iemand een verhaal vertelt. Vergelijk bijvoorbeeld twee bedrijven die zonnepanelen in het wegdek van wegen inbouwen. De éne laat op de site zien dat ze een baanbrekende oplossing hebben, toont de gps-locatie van het testgebied en iemand van de gemeente zegt ook iets saais. Die hele website is puur rationeel.”

“Waar je naartoe wil is de wetenschap dat mensen graag geëntertaind willen worden. Het andere bedrijf begint met het probleem, namelijk de opwarming van de aarde, vertelt daarbij dat dit voornamelijk door auto’s en dieseluitstoten komt. Daarna komt dan de oplossing.”

5. Geef een belachelijk waardevol cadeau

“Wat je weinig ziet is dat bedrijven iets cadeau geven waarvan klanten denken ‘hé wat? Dat kun je toch niet cadeau doen?’ Veel bedrijven geven pas iets weg als je eerst iets koopt, bijvoorbeeld korting op de volgende aankoop. Draai dat om, kijk bijvoorbeeld naar het Nederlandse reisbureau voor singles VillaVibes. Vier keer per jaar geven zij een singlesborrel, als je je aanmeldt voor de nieuwsbrief dan ben je uitgenodigd. Alleen voor je e-mailadres krijg je dus vier keer per jaar een gelegenheid om andere vrijgezellen te leren kennen. Dat werkt ontzettend goed. Daarmee lopen ze natuurlijk een bedrijfsrisico: als tijdens die borrels koppeltjes ontstaan dan zijn ze die mensen als klant kwijt.”

6. Blijf publiceren

“Natuurlijk kun je allerlei tooltjes gebruiken om te analyseren wanneer de meeste mensen online zijn en op dat moment te publiceren. Belangrijk is het om consistent en regelmatig te zijn. Kies een aantal vaste tijdstippen uit en publiceer over lange termijn op die momenten.” Om het voorbeeld van vlogger Enzo Knol aan te halen: hij publiceert op twee vaste momenten: 4 uur ’s middags en 7 uur ’s avonds, iedere dag.

7. Vermijd clichés

“Ergens weten we wel dat we iets unieke en fris moeten zeggen en toch stranden de meeste online marketeers in een rij aan clichés. Het klinkt als een open deur maar kijk eens naar de hoeveelheid ‘nieuwsbrieven’ die helemaal geen nieuws hebben. Of naar de it-bedrijven die ‘oplossingen’ verkopen, dat doet iedereen.”

Afbeelding via Dashmote