ESPN is Amerika's grootste sportzender. Maar de aandacht verschuift steeds meer van tv naar online. Hoe blijven ze daar relevant?
Sport op televisie is onwijs groot in Amerika. Hangt heel Nederland alleen voor de buis als Oranje speelt tijdens het EK of WK, in Amerika wordt er geen footballwedstrijd overgeslagen. In de nacht van zondag op maandag beleefde de NFL (de National Football League) zijn jaarlijkse hoogtepunt met de Super Bowl. Deze finale van de competitie trekt jaarlijks meer dan 100 miljoen kijkers. De uitzendrechten lagen dit jaar bij NBC. Maar dat is niet de belangrijkste sportzender, dat is ESPN. En die doet er alles aan om 2015 kijkers nog aan zich te binden.
DC-2
Want, de behoefte om nieuws te volgen verschuift langzaam van televisie naar online en dat kan grote gevolgen gaan hebben voor de manier waarop sport naar mensen toekomt, schrijft The Verge. De technologiesite kreeg de gelegenheid om te kijken bij ESPN’s ‘Digital Center 2’ (in de volksmond DC-2), een gigantisch gebouw op het terrein van de nog veel grotere ESPN-campus in de Amerikaanse staat Connecticut. Dáár ligt de toekomst van ESPN. Maar hoe doe je dat, kijkers bij je houden terwijl hun leven wordt gedomineerd door sociale media en mobiele telefoons?
#1. Een goede logistiek
Het begint heel praktisch: logistiek. En dat is ook de belangrijkste reden waarom DC-2 is gebouwd. Als je als zender voorop wil lopen en wilt zorgen dat alles zo snel mogelijk bij gebruikers terechtkomt, dan heb je snelheid nodig om alle content zo snel mogelijk te verwerken. Door het hele pand liggen daarom glasvezelkabels. Terwijl de rest van de campus het moet doen met koperdraad, draait de hypermoderne studio in DC-2 op de nieuwe kabeltechnologie, waardoor data veel sneller kunnen worden getransporteerd. En dat is nodig, zegt ESPN, om de snelheid van het internet te kunnen bijbenen. Wellicht nog belangrijker is dat er daarnaast mogelijkheden zijn om 4K- en 8K-filmresolutie door te geven; ultra-hoge resolutie televisie dus. Iets wat bij de tv-kabelaars nog niet mogelijk is, maar als het zover is, is ESPN er wel klaar voor.
#2. Video online is maatwerk
Ieder platform heeft zijn eigen tempo. Waar je op televisie alles laat zien — en ook lang: vlaggenschip SportCenter is 18 uur per dag live — vereist internet een andere aanpak. Want 10 minuten aan televisie in een bericht op de site zetten heeft geen zin, want kijkers willen alleen dat ene doelpunt zien. ESPN’s vicepresident van digitale video, Anthony Mormile, omschrijft het als volgt:
Als je langzaam bent en het mooi wil maken, dan kun je niet op Twitter leven. Want voordat jij goed en wel doorhebt wat er aan de hand is, heeft iemand met zijn telefoon van televisiebeelden een 10 seconden durend filmpje gemaakt en online gezet. Als wij dan 8 minuten later met een video komen dan reageren kijkers: 'Dude, dat hebben we al lang gezien.'
Hoe doe je dat dan? Als er iets gebeurt, vertelt (de inmiddels voormalige) The Verge-verslaggever David Pierce, dan begint het team van SportCenter de highlights klaar te maken voor de live-uitzending, terwijl het team achter de mobiele-app de momenten zoekt waar het echt om draait en deze naar je telefoon stuurt. Het team dat verantwoordelijk is voor de website-activiteiten zoekt vergelijkbare gebeurtenissen op en zet deze op een rij en het social media-team zorgt voor de nodige 'gif'jes.
#3. De toekomst ligt bij 4 tot 6-inch
ESPN was er heel vroeg bij. In 2006, nog voordat Steve Jobs de eerste iPhone had gepresenteerd en nog voordat Google het bedrijf achter Android had gekocht (in 2005), had ESPN al een telefoon die live scores toonde en je een sms-bericht stuurde als jouw team had gescoord. Innovatief, gebruikmakend van de mogelijkheden van dat moment, maar het idee kwam niet van de grond. De telefoon was origineel van telefoonmaker Sanyo en werd verkocht met een likje ESPN-verf, maar dit gebeurde nauwelijks. Het kostte ESPN uiteindelijk 150 miljoen dollar.
Toch was het achteraf gezien een belangrijke ontwikkeling, want het dwong ESPN om al heel vroeg in de smartphonerevolutie (of eigenlijk vlak daarvoor) na te denken op welke manier sportinformatie naar mobiele gebruikers wordt gestuurd. Want uiteindelijk ging het erom dat ESPN durfde uit te testen, volgens The Verge uiteindelijk een reden waardoor ze bij de lanceerpartners zitten van de Discover-functie van het nu relatief nieuwe en zeker onder jongeren populaire Snapchat. En daarmee staan ze opeens vooraan bij de ontwikkeling van wat door velen wordt gezien als een nieuwe, belangrijke plek om het nieuws te lezen.
Bekijk ook de video die The Verge maakte van hun bezoek aan de ESPN-campus.
Foto: Screenshot YouTube / The Verge / ESPN