De leasemarkt, waar wij in opereren met ALD Automotive, is goed te vergelijken met de uitzendmarkt waar bekende namen als Randstad en USG de grootste volumes draaien, maar waar honderden andere bedrijven, van klein tot groot, de markt compleet maken. Wat beide markten kenmerkt is dat ze een product voeren dat wordt ervaren als een commodity. En in beide branches draait het om marges, volumes én is er een grote verandering op komst. In de uitzendbranche zal robotisering tot disruptie leiden, bij mobiliteit wedijveren start-ups om de rol van game changer.
Opleiding: Business Development & Innovatie
Klanten overtuigen van jouw product? Met behulp van nieuwe kennis en inzichten kun je de vernieuwingsstrijd aan om klanten uiteindelijk weer voor je te winnen.
lees verderVoor bedrijven in verandering zijn de waardestrategieën van Treacy en Wiersema een bekend gegeven. Ook wij hebben stappen gemaakt in het optimaliseren van onze operational excellence (efficiënte bedrijfsvoering), customer intimacy (uitblinken in klantaandacht) en product leadership. In dit blog wil ik de nadruk leggen op product leadership en dan specifiek innovatie. Om te kunnen overleven willen wij onderdeel zijn van de verandering. Maar hoe faciliteer en stimuleer je innoverend of veranderend vermogen binnen een organisatie?
Vernieuwers en verbeteraars
Om werk te maken van innovatie hebben we in eerste instantie naar verschillende projectmethoden gekeken. Maar om een cultuur van innovatie te bewerkstelligen moet je volgens ons beginnen met de mensen die deel uitmaken van je organisatie. Zij zijn de sleutel voor een agile-organisatie en dé voedingsbodem voor innovatie.
Meer specifiek zijn we op zoek gegaan naar de ideale samenstelling om een versnelling in innovatie te realiseren binnen de organisatie. Wij hebben vier essentiële rollen op twee assen omschreven:
De Verbeteraar komt vanuit zichzelf met ideeën en suggesties. Hij of zij is een expert en geniet respect en vertrouwen van zijn collega’s. De Verbeteraar gaat uit van de huidige situatie en kijkt hoe dit beter kan binnen zijn of haar eigen kaders. De Vernieuwer wil het net even anders doen, denkt buiten de gebaande paden en is op de hoogte van trends en ontwikkelingen. Bovendien vormt de Vernieuwer de brug tussen de huidige en de nieuwe realiteit.
De Aanjager is een netwerker en wordt gehoord in de organisatie. De Aanjager stelt zaken ter discussie, zet intrinsiek aan tot beweging en mobiliseert. Hij of zij neemt risico en toont lef. De Volger heeft de gunfactor, ondersteunt en wil graag een bijdrage leveren zonder daarbij noodzakelijk in de spotlights te staan.
Op organisatie- en afdelingsniveau hebben we gekeken naar de innovatiebehoefte en het talent van medewerkers. Wat is de kracht van de mensen? Is iemand een verbeteraar of een echte vernieuwer? En zitten ze dan op de juiste plek, oftewel benutten we de kracht op dit moment voldoende?
Ambition Teams
Bij multidisciplinaire projecten gericht op innovatie letten wij op de juiste mix van alle rollen. Is een team eenmaal samengesteld, dan wordt het omgedoopt in een Ambition Team. Deze teams zijn er op gericht om innovatietrajecten snel en doeltreffend te laten verlopen. De Ambition Teams bij ALD Automotive zijn ingezet op onderwerpen zoals een onderscheidende servicebeleving voor klanten. Hier zijn initiatieven uit ontstaan zoals interactieve video’s voor leaserijders en extra diensten rondom pechhulp.
Succesvol implementeren: onze tips
Ons innovatiemodel toepassen op jouw praktijk? Op basis van onze ervaringen tot nu toe, geef ik je graag de volgende tips mee:
- Neem een regisseursrol aan en breng de juiste mensen bij elkaar;
- Onderstreep het belang van alle rollen en de diversiteit van mensen;
- Laat teams en medewerkers zelf nadenken over welke bijdrage zij aan de verandering willen leveren, en waar hun individuele kracht zit;
- Experimenteer met rollen, naast de vaste functies. Dat biedt medewerkers de kans om nieuwe competenties te ontdekken.
Carel Bal is Regional Director Benelux van ALD Automotive. De leasemaatschappij behoort met 1,3 miljoen voertuigen en meer dan 5.000 medewerkers in 41 landen tot de top van leasemaatschappijen wereldwijd. Het innovatiemodel van ALD Automotive heeft mede aan de basis gestaan van dit resultaat.
Dit artikel is een herplaatsing van het artikel dat eerder bij MT verscheen.