Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Win het vertrouwen van je medewerkers met deze 5 tips

Hoe behoud je het vertrouwen van medewerkers in tijden van reorganisatie en crisis? Sjaak Overbeeke geeft tips om het vertrouwen van je medewerkers te vergroten.

Vertrouwen krijg je niet, dat moet je verdienen, stelt Sjaak Overbeeke, trainer en therapeut voor Leefstijl Training en Coaching (LTC). Hij geeft 5 tips om het vertrouwen van je medewerkers te winnen. Belangrijk is volgens hem om allereerst de balans op te maken. Hoe betrouwbaar ben je op dit moment?

Maak een rijtje met een debet- en creditkant voor respectievelijke de missers en successen. Bijvoorbeeld:

  • Debet: ik heb nog niet alle functioneringsgesprekken afgerond. Het lukt me nog steeds niet om de afgesproken dag volledig te besteden aan ondersteuning van mijn medewerkers.
  • Credit: ik heb een nieuw en veel handiger tijdschrijfsysteem ingevoerd. Ik verstuur iedere week een weekjournaal per mail om mensen te laten weten hoe de vorderingen zijn.

Ga na hoeveel beloftes die je de afgelopen maanden aan je medewerkers hebt gedaan, ook daadwerkelijk hebt waargemaakt. Neem in je balans mee dat missers (en niet nagekomen beloftes) vaak zwaarder wegen dan successen. Sta je in het rood? Dan is het tijd voor actie.

1. Betrouwbaarheid komt in soorten en maten

Niet iedere vorm van betrouwbaar gedrag werkt op ieder mens even sterk. Veel mensen voelen zich aangetrokken tot mensen die transparant kunnen zijn en hun kwetsbaarheid durven laten zien, maar dat is lang niet voor iedereen het geval. Andere mensen voelen zich juist op hun gemak bij leiders die kracht uitstralen en die zich niet snel gek laten maken. Weer anderen, de meer op inhoud gerichte denkers, hebben het meeste geloof in mensen die kennis van zaken hebben en die hen nieuwe oplossingen aanreiken die ze zelf niet bedacht hadden. Probeer een goed beeld te krijgen van de verschillenden werknemers en leer schakelen in je gedrag.

2. Werk aan je imago

Wees je ervan bewust dat je goede intenties om betrouwbaar en transparant over te komen, niet altijd even merkbaar zijn. Soms is het zinnig om te checken of je pogingen daartoe daadwerkelijk zichtbaar zijn en hun vruchten afwerpen. Het is menselijk om vooral gericht te blijven op wat nog niet goed gaat.

Een directeur die ik coachte was met veel elan aan een nieuwe baan begonnen. Ze bezocht alle afdelingen, schreef een nieuwe visie enzovoort. Maar daarna kreeg ze al snel werkzaamheden die haar medewerkers niet of nauwelijks zagen. Daardoor hadden zij het idee dat ze vooral aan het vergaderen was en geen oog had voor interne processen. Mijn suggestie was om een lijst op te hangen van nieuwe klussen die eraan kwamen en wie die zouden uitvoeren en ondersteunen. En om medewerkers alvast wat contacten en werk over te dragen, zodat haar inspanningen sneller voelbaar zouden worden in de hele organisatie. Dit is een goed voorbeeld van hoe je aan je imago kunt blijven werken.

3. Erken je diepere drijfveren

Ieder mens heeft zo zijn egoïstische drijfveren: baanzekerheid, gezien willen worden, scoren, aardig gevonden willen worden, conflicten uit de weg gaan enzovoort. Vaak schamen mensen zich om die onder ogen te zien, maar weet: het hebben van diepere drijfveren is zo menselijk als ademen. Juist als je die af en toe kunt erkennen – in een vertrouwelijk gesprek – vergroot je je betrouwbaarheid.

4. Verplaats je in de ander

Om te onderzoeken of je betrouwbaar overkomt of niet, kun je een oefening doen. Verplaats je in een specifieke medewerker en stel je voor dat die een gesprek over je voert met zijn/haar partner thuis: wat wordt er over je verteld? Over je gedrag, manier van doen, activiteiten, wat je nalaat, enzovoorts. Wat voor toon slaat die persoon daarbij aan? Als de medewerker je op een lijn tussen 0 (onbetrouwbaar) en 10 (volledig transparant) zou zetten, op welke plaats zou je dan uitkomen?

Wanneer je je realiseert dat die score laag zou kunnen zijn, probeer je je dan voor te stellen wat voor tegengedrag dat als resultaat kan hebben: afwachtendheid, niet het achterste van je tong laten zien enzovoort. Toon zelfinzicht en zeg tegen je medewerker dat je het gevoel hebt een beetje uit beeld te zijn geweest. Beloof beterschap en zeg dat ze je best op de vingers mogen tikken in zulke gevallen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Werk aan verwachtingsmanagement

Welke activiteiten, taken en gedragingen verwachten jouw medewerkers van je? Heb je ze dat wel eens openlijk gevraagd? Vaak projecteren medewerkers verwachtingen op je die niet allemaal realistisch zijn: altijd een open oor voor ze hebben, subtiele signalen oppikken enzovoort. Ga eens met ze in gesprek en probeer hun verwachtingen concreet te maken. Maak vervolgens ook duidelijk aan welke verwachtingen je kunt en wilt voldoen en aan welke niet?

Beeld via Flickr