Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wim van Wanrooij, directeur Yacht werving & selectie

Succesvolle bedrijven hebben de beste mensen in dienst!

Steeds meer bedrijven ervaren de schaarste van de huidige arbeidsmarkt. Het terugvallen op w&S bureaus lijkt een voor de hand liggende oplossing maar ook daar wordt de oplossing in veel gevallen niet meer gevonden.

Een succesvol W&S bureau werkt continu aan het innoveren van zijn wervingsmethoden en actuele kennis van de arbeidsmarkt. Vanuit mijn rol als bestuurslid van het OAWS ( branchevereniging w&s bureaus) zie ik dat er in de markt grote behoefte is aan deze kennis. Nieuwe innovatieve wervingstools zoals virale internetcampgnes laten al een nieuwe kijk op het werven zien.

Permitteren
Los van deze ontwikkelingen zie ik dat veel bedrijven nog steeds handelen alsof zij het alleenrecht over een sollicitant hebben. Zij beseffen onvoldoende dat deze sollicitant vandaag de dag zeer kritisch is en zich dit ook kan permitteren. Tijdens het eerste sollicitatiegesprek kijkt hij al of het bedrijf bij hem past, of het invulling geeft aan zijn persoonlijke ontwikkelingswensen, of het een prettige werksfeer biedt enz. enz..

Aantrekkelijk
Het communiceren van deze zaken is essentieel als je in deze markt een aantrekkelijk werkgever wilt zijn en blijven . Het gaat dus eigenlijke om het imago van een werkgever en dat ontstaat niet van gisteren op vandaag. Bedrijven die bijvoorbeeld tijdens de laatste recessie wat te ‘enthousiast' gereorganiseerd hebben, ondervinden nu de meeste problemen bij het aantrekken van de beste mensen. Een goed imago betekent investeren in arbeidsmarktcommunicatie ook als de tijden wat minder zijn.

Imago
De beste werkgevers zorgen dat hun medewerkers het imago uitdragen. Met behulp van "internal branding" bezorgen zij werknemers een gevoel van bedrijfstrots zodat zij dit ook vertellen aan klanten, leveranciers, sollicitanten, vrienden en familie.

De spin off die hieruit ontstaat is enorm. Los van het zakelijke gewin levert het uiteindelijk ook een continue stroom van de goede sollicitanten op waardoor het bedrijf succesvol kan blijven opereren.

Mocht u constateren dat uw imago wel een extra impuls kan gebruiken. Begin dan eens met een klant- en medewerkerstevredenheidsonderzoek en stel daarin de juiste vragen om de kern van uw probleem boven tafel te krijgen. Het zal u in ieder geval een interessante aktielijst opleveren om het imago van uw organistatie te verbeteren.

Wim van Wanrooij
Directeur Yacht werving & selectie

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wim van Wanrooij (1964) is na zijn studie aan de hts in in Eindhoven en zijn militaire dienstplicht in dienst getreden bij Randstad. Na diverse functies bij diverse afdelingen van Randstad wordt Van Wanrooij in 2003 manager business development bij Yacht. In deze rol heeft hij de overname van Philips CFT geïnitieerd en begeleid als integratiemanager. Vanaf 1 januari 2005 is hij directeur Yacht werving & selectie waarin hij verantwoordelijk is voor de omzetten die gerealiseerd worden in de vijf kantoren waar w&s-activiteiten zijn. Van Wanrooij is gehuwd met Christa en heeft twee dochters Jessie (11) en Julia (5).