Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Wij helpen zakenmensen te laten genieten”

Voor degenen die de top hebben bereikt en niet weten wat ze met hun welverdiende geld moeten doen, is er nu de luxe-conciërge. "Ik heb 2 soorten klanten. Zakenlui die constant in tijdsnood verkeren en mensen die niet meer werken." Bij grote multinationals is de lifestyle manager al als bonusregeling geïntroduceerd. 

"Laatst zei een klant me: Ik ben 45 en heb bergen geld verdiend. Maar ik heb de afgelopen 15 jaar geen leven gehad. Nu wil ik me amuseren." Voor dit soort mensen bestaat nu de luxe-conciërge. Wie hier jaarlijks tot 25.000 euro aan lidgeld voor over heeft, kan op zo'n conciërge beroep doen voor zowat alles: het huren van een privé-jet of een 20 meter-lange boot voor de kust van Rio of een parfum bezorgen dat enkel in Japan wordt verkocht.

Klanten
"De echte oligarchen zoals Roman Aabramovich of Oleg Deripaska zijn geen klant", zegt Andrei Voronin, die de luxe-conciërgedienst Red Spot in Moskou leidt. "Die hebben hun eigen teams." Red Spot werkt voornamelijk voor ‘mini-oligarchen', mensen die tot 75 miljoen euro bezitten en actief zijn in de olie-, banken- en grondstoffenindustrie.

Bestedingspatroon
80 procent van die klanten reist 12 maal per jaar, 62 procent besteedt jaarlijks geld aan kunst en antiek, 70 procent koopt elk jaar voor meer dan 120.000 euro aan horloges en juwelen. 85 procent besteedt niet minder dan 300.000 euro aan mode en accessoires. De meest gekochte merken zijn Vuitton, Hermes, Bottega Veneta en Chanel.

Black Card
Een luxe-conciërge beperkt zich tot een klein team dat maximaal 50 klanten bedient om een zeer gepersonaliseerde service te kunnen bieden. Klanten worden zorgvuldig gescreend en komen via mond-op-mondreclame. Ooit was deze markt volledig in handen van American Express, dat een soortgelijke dienst aanbood aan haar Black Card-members. Daarvoor moet jaarlijks 120.000 euro met de kaart worden gespendeerd. Maar door het toenemend aantal rijken in de wereld en mensen die aan die voorwaarde voldoen, vinden velen dat de dienst niet langer exclusief genoeg is.

Bonusregeling
De luxe-conciërge of lifestyle manager is ook een onderdeel geworden van de bonusregeling van grote multinationals. Deutsche Bank, advocatenkantoor Linklaters en Bacardi-Martini zijn een aantal bedrijven die hun topmanagers de luxe-conciërgedienst aanbieden.

Succesvoller
Een goede conciërge volgt de trends in het brede luxesegment op de voet. Klanten zijn steeds op zoek naar echte exclusiviteit. Maar de missie van elke luxe-conciërge is om van weelde een genietbaar kenmerk te maken voor de klant. "Hoe succesvoller zakenmensen worden, hoe minder tijd ze hebben om van het leven te genieten. Wij helpen ze daarbij."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bron: Financial Times via Express.be