Een miljardenbedrijf met een startupmentaliteit? Dat is Amazon volgens zijn Nederlandse CTO Werner Vogels.
'We zijn een twintig jaar oude startup', zei Werner Vogels, de Nederlandse chief technology officer van Amazon, donderdag tijdens startup-festijn The Next Web in Amsterdam. 'Als Amazon niet meer innovatief zou zijn, niet langer investeert en experimenteert worden we ingehaald, juist in de digitale wereld is die kans groot.' Vogels kan het weten, want als oppertechneut van een van de grootste internetbedrijven ter wereld heeft hij nogal wat geld te verbranden aan R&D.
Hoe blijft Amazon ondanks zijn enorme omvang als e-commercebedrijf annex cloudgigant dan lean en innovatief? Een paar punten uit Vogels' betoog voor zijn landgenoten:
1. Pizza-teams
Teams mogen bij Amazon niet groter zijn dan 10 tot 12 mensen. Dat noemen ze bij Amazon 'two pizza-teams'; ongeveer zoveel mensen als je met twee pizza's kunt voeden. Die kleine teams hebben veel eigen verantwoordelijkheid. Extra voordeel: met clubs van die omvang hoeven er geen vergaderingen georganiseerd te worden om mensen bij te praten over wat er gebeurt. Sluipt die behoefte er toch in? Knip het probleem dan op in aparte onderdelen, zodat er geen vergaderingen meer nodig zijn.
2. Niet veranderen
Behalve continu innoveren en experimenten moet je jezelf volgens Vogels ook af en toe afvragen: wat hoeft er niet te veranderen, en wat zal altijd belangrijk blijven voor je klanten? Bij Amazon is dat bijvoorbeeld een grote catalogus aan producten, of ze nog sneller bezorgen. 'Daar hebben je klanten altijd baat bij.'
3. Zeg ja
Nee-zeggers remmen innovatie. Daarom is een van de gouden regels bij Amazon de 'institutional yes'. 'Er is altijd wel iemand die zegt, 'dat werkt niet', of 'dat past niet bij ons bedrijf'. Dat legt veel druk op de degene die iets nieuws voorstelt om anderen te overtuigen.' Daarom moet bij Amazon degene die 'nee' zegt zich verantwoorden en de rest van de groep overtuigen van zijn gelijk. 'Misschien doen we daarom wel meer dan we absoluut gezien zouden moeten doen. Maar het scheelt 95 procent van de bezwaren.'
4. Klant centraal
Stel je klanten altijd en overal centraal. Dat is geen holle marketingretoriek, benadrukt Vogels. 'Nieuwe medewerkers realiseren zich vaak niet hoe diep dit aspect geïntegreerd is in ons bedrijf.' Het ultieme doel van Amazon is niet zoveel mogelijk geld verdienen. Je hebt huurlingen (mercenaries) en zendelingen (missionaries), zegt Vogels. 'Sommigen willen vooral heel veel geld verdienen. Maar wij zijn on a mission: we willen het meest klantgerichte bedrijf ter wereld zijn.'
5. Visie
Die focus op klanten geeft zijn bedrijf een richting waar je altijd op kunt terugvallen. Wees koppig wat betreft je visie, maar flexibel met de details, citeert Vogels zijn baas Jeff Bezos. 'Het kan dan wel even duren voordat je visie echt tot zijn recht komt. Wij wilden bijvoorbeeld ons aanbod vergroten door derden toe te laten op ons platform. Dat werd pas een succes toen we erin waren geslaagd hun producten helemaal op te laten gaan in de Amazon-ervaring van onze klanten.'
6. No fear
Innovatie vereist toewijding en een totaal gebrek aan angst om te falen. 'Amplify or pivot', moedigt Vogels ondernemers aan. 'Wij doen liever gewaagde dan voorzichtige investeringen. Soms gaat het fout, maar dat is prima: zolang we maar genoeg grote successen scoren.'
Lees meer over Werner Vogels:
-
Laat de IT-afdeling je niet gijzelen
-
Zo hou je startups in Europa
-
Goedkope opslag op internet is onbetrouwbaar