Nederlanders zijn geen aanstellers. Kleine gezondheidsproblemen is voor 72 procent geen reden om thuis te blijven. Dit blijkt uit een enquête onder 2000 Nederlanders van vacaturesite StepStone.
Van de respondenten vindt 15 procent zijn baan zelfs zo belangrijk, dat hij zonder meer doorwerkt bij ziekte en 4 procent is te bang dat thuisblijven bij ziekte ontslag tot gevolg heeft. Slechts 9 procent zegt sowieso niet te werken als ze ziek zijn.
Nederland ligt hiermee boven het Europees gemiddelde, waar 11 procent thuisblijft bij iedere ziekte. Scandinavische werknemers letten het meest op hun gezondheid: 17 procent van de Zweden en Denen blijven thuis bij ziekte. In Italië en Duitsland wordt er het minst gelet op de gezondheidstoestand. Respectievelijk 54 en 41 procent van de werknemers gaf aan onder alle omstandigheden te gaan werken.



