Bij problemen vertrouwen de meeste werknemers vooral op elkaar in plaats van op hun managers of leidinggevenden. Bedrijven moeten het eerder hebben van informele netwerken en persoonlijke relaties dan van formele managementstructuren. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek van Katzenbach Partners.
Bedrijven presteren beter als ze hun werknemers het vertrouwen geven problemen zelf op te lossen. De meest tevreden en betrokken Amerikanen werken in een groot bedrijf met informele structuren en veel menselijke interactie, blijkt uit het onderzoek. Bijna twee derde vertrouwt vooral op zichzelf en collega’s om problemen op te lossen. Negen van de tien wenden zich telkens tot dezelfde persoon als ze ergens tegenaan lopen.
Meer dan de helft van de werknemers vindt dat goede ideeën uit alle lagen van de onderneming kunnen komen. Slechts 8 procent denkt dat de beste ideeën van de ceo of de directeur afkomstig zijn, 7 procent denkt dat die komen van een senior manager en één op de tien denkt dat de beste ideeën van de lijnmanager komen.
Bron: Managersonline.nl