Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Werkgever betaalt voor trauma

NS Reizigers moet een schadevergoeding betalen aan een voormalige hoofdconducteur die na een aantal incidenten tijdens zijn werk een posttraumatische stressstoornis heeft opgelopen. Volgens de kantonrechter in Utrecht heeft de vervoersorganisatie de werknemer te weinig opvang en nazorg geboden. Ook heeft zij onvoldoende maatregelen genomen om agressie te voorkomen. De top van de NS moet dus meer nazorg bieden om meer claims te voorkomen.

FNV Bondgenoten wil dat NS functies met kansen op psychische klachten in de cao erkent als zwaar beroep. De kantonrechter heeft in zijn uitspraak vorige week nog geen bedrag bepaald, omdat hij het aannemelijk acht dat een van beide partijen wegens het principiële karakter van de zaak hoger beroep zal aantekenen.

De oud-hoofdconducteur eist een schadevergoeding van 50.000 euro. Ook wil hij dat NS Reizigers alle materiële en immateriële letselschade vergoedt. De man kwam in 1981 in dienst bij NS. In zijn loopbaan werd hij ongeveer tien keer geconfronteerd met zelfmoorden en dodelijke ongevallen. Ook had hij te lijden onder geweld en agressie, onder meer van voetbalsupporters. Nadat hij in de trein was bespuugd, meldde de hoofdconducteur zich in november 1999 ziek. Toen hij twee jaar ziek was, ontsloeg de NS hem. Hij leeft van een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

De oud-hoofdconducteur voerde onder meer aan dat hij twee keer met een zelfmoord werd geconfronteerd op plekken waarvan bekend was dat daar veel suïcides voorkwamen. NS Reizigers had niets gedaan om die te voorkomen. Ook hield de vervoersorganisatie geen controles bij de ingangen van stations om mensen die onder invloed van alcohol of drugs waren, te weren.

Bron: ANP

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.