De helft van de fusies mislukt omdat er geen rekening wordt gehouden met medewerkers. Zodra zij zich niet meer betrokken voelen, loopt het mis.
Bij een fusie zijn de personeels-leden in eerste instantie bezorgd om hun baan. Maar als het salaris eenmaal veilig is, ontstaan er nieuwe vragen. Voel ik me nog thuis in de nieuwe organisatie? Kan ik nog trots zijn op mijn nieuwe bedrijf? Bedrijven die hier niet goed mee omgaan, kunnen rekenen op grote problemen.
Dat stelt Jos Bartels, die in oktober aan de Universiteit Twente promoveert op een studie over de invloed van interne communicatie op de betrokkenheid van medewerkers tijdens veranderingsprocessen. Bartels heeft hiervoor onderzoek verricht bij vier verschillende organisaties: twee politie-instellingen, een universiteit en een ziekenhuis.
Bedrijven doen er goed aan om veel aandacht te besteden aan communicatie, is een van de conclusies. Niet alleen voor en tijdens de fusie, maar ook daarna. Dat houdt medewerkers betrokken bij ‘hun’ organisatie. Als medewerkers trots zijn op hun bedrijf en zich ermee kunnen identificeren, zijn ze eerder bereid om dat ‘stapje extra’ te doen, aldus Bartels. Hij waarschuwt ook dat organisaties een smeltkroes zijn van identiteiten en dat de communicatie dus op verschillende niveaus moet plaatsvinden.