Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Werk – Kadaster doet het beheer de deur uit

Een snel groeiende groep klanten maakt gebruikt van de gegevens van het Kadaster via internet. Met een slim systeem voor identiteitsmanagement werd de bijbehorende rompslomp onder controle gebracht.

In de in januari verschenen Overheidsmonitor wordt het Kadaster in Apeldoorn omschreven als een van de meest vooruitstrevende semioverheidsinstanties op het gebied van de digitale dienstverlening. Klanten zoals makelaars- en notariskantoren kunnen de gewenste kadasterinformatie eenvoudig via internet opvragen. De afname van deze diensten groeide de afgelopen jaren dan ook met tientallen procenten. De administratieve lasten namen evenredig toe.

Wat is beter?
Met behulp van software voor identiteitsbeheer is het beheer gedeeltelijk de deur uitgedaan. De klanten zijn er zelf verantwoordelijk voor. Bij alle zakelijke klanten wordt iemand aangewezen als contactpersoon, een ‘super user’. Dit aanspreekpunt beheert de accountgegevens van zijn collega’s. “Dat levert aanzienlijke efficiëntievoordelen op,” zegt Jos Taks, projectmanager bij het Kadaster. Voorheen moesten de gegevens van 60.000 gebruikers worden beheerd. Elke dag doen die gebruikers zo’n 100.000 informatieaanvragen. Om afrekeningen te kunnen maken, moest er een koppeling worden gemaakt met de klantenadministratie. Dat werk is nu sterk vereenvoudigd. Er zijn nu nog maar 16.000 gebruikers over, die centraal worden beheerd.

Waarom hightech?
De beveiliging was een belangrijk aandachtspunt. Het Kadaster voerde een softwarepakket van Novell voor identiteitsmanagement in, waarbij de klantencontacten worden geregistreerd in een eDirectory. Een lastig punt was dat het Kadaster overzicht moet houden over alle individuele transacties. In de periodieke afrekeningen moet gespecificeerd worden welke gegevens door wie zijn gebruikt, zodat de ‘super user’ overzicht houdt. “Dat kostte de nodige hoofdbrekens,” aldus Taks. “De auditability is een van de bijzondere elementen van het project,” zegt Frank Butstraen van Novell. De gebruikers bij de klant kunnen zelfstandig informatieaanvragen doen die soms honderden euro’s kosten. Het systeem moet elke transactie onomstreden kunnen vastleggen, zodat achteraf geen discussies kunnen ontstaan.

Uitvoering: Everett (project), Novell (software).

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.