Deze deal is een gamechanger voor zijn bedrijf, zegt oprichter Jeroen Cammeraat. ’We gaan nu naar volumes die we zelf nooit zouden kunnen bereiken.’
i-Optics kan nu makkelijker een markt aanboren zoals de VS, waar Hoya leverancier is voor ongeveer eenderde van de 40.000 brillenwinkels. Voor Hoya is de Nederlandse scanner een manier om hun lenzen te kunnen promoten.
De samenwerking draait om de EasyScan, een apparaat waarmee het Nederlandse bedrijf het voor het eerst mogelijk maakt om gewoon in een opticien te laten scannen op vroege aandoeningen van bijvoorbeeld glaucoom (staar).
Strategie
i-Optics werd in 2007 opgericht en werd tot nu toe gefund met 20 miljoen aan durfkapitaal, onder meer van investeerder De Hoge Dennen en Aescap Venture. De opzet was om de oogscanner zichzelf eerst te laten bewijzen in brillenzaken, om daarna op zoek te gaan naar een strategische partner, ’en geen dozenschuiver’, zegt Cammeraat.
Dankzij de deal met het Japanse Hoya wordt er gestart met de levering van scanners in een aantal Europese landen en de VS, in de loop van volgend jaar gevolg door de rest van de wereld.
Vergrijzing
Vooral dankzij de vergrijzing is er een groeiende markt voor de scanners van i-Optics. Zo’n 10 procent van de mensen boven de 55 krijgt te maken met oogaandoeningen, en ook de wereldwijd 300 miljoen diabetici kunnen met de scanner in een vroeg stadium zien of er iets mis is met hun ogen.
Als het aan Cammeraat ligt gaan mensen, net als een tandartsbezoek, de gezondheid va hun ogen regelmatig laten controleren. ’Als je daar te laat achterkomt kan je er niks meer aan doen’, benadrukt Cammeraat.