Bij de Amsterdamse politie moeten evenveel vrouwen als mannen werken. “Bij rellen en vechtpartijen kunnen vrouwen juist rustgevend werken. Het is bewezen dat vrouwen minder geweld oproepen,” aldus hoofdcommissaris Bernard Welten in het blad Opzij. Nu bestaat ruim 30 procent van het korps uit vrouwen.
De korpschef heeft cursussen gevolgd om intimidatie op de werkvloer te herkennen. “Daar leer je van. Je denkt toch wel eens ’jé, dat doe ik ook’.” Welten stelt dat hij geen vrouwelijke collega’s meer zoent, omdat je nooit weet hoe dat overkomt. Hij vindt het wel jammer dat de sfeer tussen vrouwen en mannen afstandelijk gehouden dient te worden. “Dat kan een akelig koele, kille sfeer tot gevolg hebben.”
Lees meer in de Telegraaf



