Managers die erin slagen om in hun communicatie continu te switchen van formele naar informele communicatie maken de meeste kans om het beste uit hun mensen te halen. Dat zegt Fortisbaas Jean-Paul Votron in het boek 'Van motivatie tot Prestatie', van Dominique Dewitte en Alain Renier.
"Ik houd van informele communicatie, maar van formele structuren. Informele communicatie is bij iemand binnenkomen en vragen 'Hoe gaat het vandaag?' of 'Wat zijn je plannen voor het weekend?'. Votron zegt zelfs in formele meetings vaak van formele naar informele communicatie te switchen, bericht Express.be. "Die balans moet continu werken. Dat destabiliseert sommigen, maar we zijn wel bezig met mensen. Machines blijven altijd formeel: je zult moeilijk een informele machine vinden. Mensen zijn als muziek: vandaag zijn ze piano, morgen zijn ze rock and roll. Houd daar rekening mee."
Weinig menselijks
"Ik gebruik altijd die dualiteit tussen formeel en informeel. Te weinig mensen doen dat. Maar wie het goed doet, kan zeer veel uit mensen halen. Nadeel is dat men soms op iemand botst die alleen formele communicatie gewend is. Wanneer het informeel wordt, komen ze in de problemen want ze weten niet wat gaat komen… Toch passen mensen zich snel aan deze stijl aan. Ook met klanten en beleggers doe ik het. Als het bij puur formeel contact en communicatie blijft, is er weinig menselijks aan een relatie. Deze stijl van communicatie maakt emoties los en van daar uit kan je constructief opbouwen."
Koffiedrinken
Ook Karel Vinck, voormalig NMBS-baas en huidig voorzitter van de raad van bestuur bij Umicore, onderstreept in het boek het belang van informele communicatie: "Buiten de klassieke formele kanalen als ondernemingsraden, nota's enzovoorts, moet je ook opportuniteiten zoeken die je de mogelijkheid geven om aan informele communicatie te doen. In het begin van mijn carrière stond ik voor de herstructurering van Eternit in Italië, een aartsmoeilijke oefening. Ik zag dat de werknemers 's morgens koffie gingen drinken in een koffiebar vlakbij de kantoren. Ik ben daar uiteindelijk ook naartoe getrokken. De informatie die ik daar heb verzameld, op alle vlakken, was onbetaalbaar."
"Welke zorgen hebben de werknemers? Wat en hoe moet ik communiceren? Hoe moet ik het draaien zodanig dat het acceptabel wordt? Ceo's moeten hun eigen informele communicatiekanalen zoeken om de boodschap te doen aanvaarden. Dat blijft één van de belangrijkste elementen."