Voor de lezers van MT.nl is bedrijfscultuur het belangrijkste softe agendapunt, zo blijkt uit onze poll van afgelopen week. Verheugend nieuws, aldus hoogleraar organisatiekunde Geert Sanders. Nu de toepassing nog.
Negen van de tien managers vinden bedrijfscultuur net zo belangrijk als strategie, zo berichtte MT.nl vorige week. In de poll vroegen we de lezers daarna naar het belangrijkste softe agendapunt. Ruim 48% van de stemmers kiest voor bedrijfscultuur, 19% voor kennismanagement en 12% voor het milieu. 19% van de managers blijft vooral denken aan strategie en winst.
Dat is niet zo slim, want bedrijfscultuur is belangrijk om rekening mee te houden, zegt Geert Sanders. Volgens de hoogleraar organisatiekunde aan de Rijksuniversiteit Groningen kent elke manager het begrip bedrijfscultuur wel. “Maar er zijn maar weinig managers die het belang echt begrijpen.”
Er wordt nog te snel overgeschakeld naar de automatische piloot. “Leidinggevenden gaan er vanuit dat alles hetzelfde blijft, het vanzelfsprekende wordt niet meer ter discussie gesteld. Terwijl je juist constant alert moet blijven.” Managers moeten zich blijven verbazen over wat ze tegenkomen, zegt Sanders. “Bijvoorbeeld door nieuwkomers kritisch te bevragen over het bedrijf. Medewerkers kunnen op die manier goedkope organisatieadviseurs zijn.”