Wat belooft het boek?
‘In plaats van te treuren zouden we volgens Flos moeten troosten met motiverende woorden. Prikkelen zou in de plaats komen van zeuren. Niet meer in zak en as om iedere minuscule tegenslag, maar het goede van situaties inzien. Flos biedt een aantal handvatten voor het ultieme anti-klagen: deel complimenten uit over dingen waar je blij mee bent. Dat varieert van iemand vertellen hoe leuk hij eruitziet tot de vuilnisman bedanken voor het werk dat hij dagelijks doet.’
Hoe ging dit een week lang?
‘De eerste vrouw die ik op straat vertel dat ik haar broek leuk vind kijkt een beetje raar en loopt door, maar de tweede man met leuke sneakers bedankt me met een glimlach. Het voelt goed om iemand anders daar blij mee te maken.’
‘Ik leer al snel dat de medaille twee kanten heeft. Klagen over iemand die een afspraak is vergeten? Ik was zelf ook niet snel met het sturen van de vragen vooraf; iets wat ik wel had beloofd. Iemand die me uitscheldt in het verkeer? Dat diegene wilde oversteken bij een zebrapad was ook wel vrij duidelijk.’
Lees ook het interview met Bart Flos: Zo ga je om met zeurende collega’s
‘Ik moet een aantal keer flink op m’n tong bijten om niet te klagen, maar het werkt relativerend. Een avond ga ik bij een nederlaag van mijn favoriete voetbalclub in de fout en klaag ik over de wedstrijd. Ik denk niet dat dat valt onder de ‘serieuze’ tegenslagen die Flos in zijn boek noemt waar daadwerkelijk over geklaagd mag worden, zoals een overleden familielid of je huis dat afbrandt. Maar er is weinig zo lekker als de wedstrijd nabespreken, en dan valt er altijd wel iets negatiefs te ontdekken.’
Ga je dit volhouden?
‘Tot op zekere hoogte is het nuttig om minder te klagen, maar aan het eind van de week voel ik me een iets te vrolijke Teletubbie die constant het positieve van alles probeert in te zien. Het is goed om te relativeren, maar af en toe (ten onrechte) klagen om vervolgens weer verder te gaan, lucht ook heel erg op.’
Het anti-klaagboek van Bart Flos is te bestellen via Managementboek