Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

We gaan weer groeien!

Nederland laat weer herstel zien, KPN-belegger voorkomt extra bezuinigingen en Thin Film ontwikkelt slimmer alternatief barcode: Dit is de business uit het nieuws van nu. 

Elke dag het laatste nieuws in je mailbox? Neem een gratis abonnement op onze nieuwsbrief

1. We gaan weer groeien!

Eindelijk dan! Na maanden van rampspoed zorgt het gezaghebbende Goldman Sachs net voor kerst voor een lichtpuntje. De groeipotentie verbetert wereldwijd, stelt de businessbank in de Growth Environment Scores (GES). Industrielanden herstellen van de crisis en opkomende markten lopen snel in, met name op het gebied van penetratie van technologische ontwikkelingen. En geloof het of niet: Nederland behoort, met Frankrijk en Portugal, tot de Europese landen die een sterke verbetering laten zien. Op de wereldranglijst staat Nederland op een zesde plaats (afkomstig van plaats 13 in 1997). De top drie is Aziatisch: Singapore, Zuid-Korea en Hong Kong, gevolgd door Australië en Zweden. 

2. KPN-belegger voorkomt extra kabinetsbezuinigingen

Het ziet ernaar uit dat het kabinet volgend jaar niet extra hoeft te bezuinigen. Met dank aan onder meer de KPN-belegger. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën gaat er van uit dat een meevaller van 3,8 miljard euro uit de telecomveiling van Brussel meegeteld mag worden bij de berekening van het begrotingstekort voor volgend jaar. Het tekort valt daardoor zo'n 0,6 procent lager uit. 
Eerder deze week werd bekend dat KPN zijn beleggers geen dividend uitkeert vanwege de hoge kosten die het telecombedrijf moest betalen voor de nieuwe G4-licenties. KPN betaalde 1,352 miljard euro. 

3. Noor ontwikkelt slim barcode-alternatief

Houd dit bedrijf in de gaten: Thin Film Electronics. Het Noorse bedrijf heeft een manier gevonden om electronica op dunne film te printen en kwam gister met een versie die (spot)goedkoop en gemakkelijk op kleding, verpakkingen en producten is te plakken of printen. De technologie is veel slimmer dan de barcode want kan zelfstandig registreren en communiceren, terwijl een barcode alleen statische informatie bevat. Daarmee komt The Internet of Things ook voor alle producten met een barcode in zicht en kan het melkpak straks zichzelf echt opnieuw bestellen als de bodem in zicht raakt. 

4. Steun voor snelgroeiende bedrijven

Snelgroeiende bedrijven die moeite hebben om investeerders te vinden, kunnen volgend jaar terecht bij een nieuw investeringsfonds. Minister Henk Kamp (Economische Zaken) maakte donderdag bekend dat hij hier 100 miljoen euro voor uittrekt, het Europees Investeringsfonds (EIF) draagt 50 miljoen euro bij. Kamp wil zo de vernieuwende bedrijven steunen die nu moeilijk een lening krijgen, omdat hun producten nog niet zo ver ontwikkeld zijn. 'Met het EIF kunnen we zorgen dat deze bedrijven meer kapitaal hebben om te innoveren en verder te groeien. Dat levert de banen en groei op die Nederland en Europa zo hard nodig hebben', aldus Kamp die hoopt dat het fonds doorgroeit naar 300 miljoen euro.

5. Toch kartelboete voor Heineken en Bavaria

De Nederlandse bierbrouwers Heineken en Bavaria hebben bakzeil gehaald in hun poging om een oude kartelboete ongedaan te maken. Het Europese Hof van Justitie stelde gister de Europese Commissie in het gelijk en veroordeelde de brouwers tot een geldboete van opgeteld €273 mln wegens overtreding van de mededingingsregels. Heineken en Bavaria werden aangeslagen voor respectievelijk €198 mln en €20,7 mln.
Het bierkartel dateert uit  februari 1996, de boetes van de Commissie uit 2007. Naast Heineken en Bavaria nam ook InBev (Dommelsch, Hertog Jan) deel aan het kartel. De laatste kreeg immuniteit van de Europese Commissie, omdat die doorslaggevende informatie heeft verstrekt. 

6. Onderzoek: hoe irritanter de commercial hoe effectiever

Of een reclame erg grappig is of juist super irritant, is nauwelijks van invloed op het effect. Maar de attentiewaarde in de eerste 5 seconden (die in hoge mate bepaalt of de commercial de aandacht van de kijker weet te krijgen), is bij een irritante reclame veel hoger dan bij grappige of feelgood-commercials. Tot die conclusie komt Panteia/ IPM na een onderzoek naar de genomineerde TV commercials van de Loden Leeuw (de meest irritante TV commercial) en de Gouden Loekie (de leukste commercial). De attentiewaarde in de eerste 5 seconden is van de Loden Leeuw nominaties duidelijk hoger. "De meest irritante commercials zijn dus beter in staat de aandacht van de kijker te trekken dan de leukste commercials", stelt Panteia

7. Brian Dunn (BestBuy) 'worst ceo of 2012'

In april ruimde Brian Dunn (51), ceo van de Amerikaanse retailketen Best Buy, het veld vanwege een onstuimige affaire met een 29-jarige vrouwelijke onderdaan en toucheerde een gouden handdruk van 6,6 miljoen dollar. Maar dat is volgens BusinessWeek niet de reden om hem te verkiezen tot Slechtste CEO van 2012. "Declining stock price, cratering same-store sales, loss of market share to more nimble competitors, and an addiction to share buybacks that cost the company $6.4 billion with little to show for it—that’s why he’s on the list", aldus het blad. 
Lees ook: Dit was 2012: Ontslagen & afgeserveerd in NL

9. Getal van de dag: 17.000

De werkloosheid in Nederland neemt in snel tempo toe. Kwamen er in oktober al 16.000 werklozen bij, in november zijn dat er nog eens 17.000. De voor seizoeninvloeden gecorrigeerde werkloosheid kwam daarmee uit op 552.000. Daarmee komt de werkloosheid op 7% van de beroepsbevolking. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. Uit cijfers van UWV blijkt dat het aantal WW-uitkeringen in november uitkwam op 322.000, ruim 12.000 meer dan in oktober. Verder meldt het CBS dat de consumenten in december nog somberder zijn geworden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

10. De koffieautomaat: Branson in rood rokje 

De Britse miljardair en MT-columnist Richard Branson zal zich binnenkort vertonen in een rood rokje om passagiers van de Maleisische budgetvliegmaatschappij AirAsia te bedienen. Branson verloor een weddenschap met de directeur van AirAsia, Tony Fernandes. Beide mannen hebben een renstal in de Formule 1-racerij en degene wiens team als laagste zou eindigen in het constructeurskampioenschap, zou bedienen bij de vliegmaatschappij van de ander.

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van MT, Sprout, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.