Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat kunnen millennials en 45-plussers van elkaar leren?

Millennials en Generatie X, elk hebben ze hun eigen competenties, ervaring en dynamiek. 'Maar wie denkt dat één van de twee generaties de waarheid in pacht heeft, is verkeerd', zegt Mirabel Hoys, Manager Sourcing en Outsourcing bij het Belgische Attentia.

Millennials en Generatie X, elk hebben ze hun eigen competenties, ervaring en dynamiek. 'Maar wie denkt dat één van de twee generaties de waarheid in pacht heeft, is verkeerd', zegt Mirabel Hoys, Manager Sourcing en Outsourcing bij Attentia.
Foto: Getty Images

Millennials en Generatie X, de jeugd en de 45-plussers, het zijn de twee grootste generaties op de werkvloer. ‘Hoewel het op het eerste gezicht misschien niet zo lijkt, hebben er nooit twee generaties elkaar beter aangevuld dan de millennials en Generation X’, stelt Mirabel Hoys, Manager Sourcing en Outsourcing bij het Belgische Attentia. ‘De ene generatie vraagt stilte, autoriteit, veel regels en weinig risico, de andere legt de nadruk op groepsdoelstellingen, entrepreneurial attitude en creativiteit. De ene leeft om te werken en vindt prestige belangrijk, de andere werkt om te leven en is meer team-oriented.’

Het zijn net die verschillen die een leeftijdsmix belangrijk en waardevol maken voor een bedrijf. 45-plussers kunnen veel leren van starters, maar omgekeerd is dat zeker ook het geval. Mirabel Hoys noemt 8 dingen op die ze van elkaar kunnen leren:

#1 De ideale coaches

45-plusser hebben in de loop van hun carrière al heel wat kennis en inzichten opgedaan, en pakken hun werk efficiënt aan. Bovendien kennen ze veel collega’s, partners en klanten al vele jaren, waardoor ze hun jongere collega’s kunnen waarschuwen voor eventuele gevoeligheden.

#2 Evenwicht in feedback

Millennials vragen veel face to face feedback en bevestiging, ze verwachten dat hun leidinggevende hen helpt om hun professionele en persoonlijke doelstellingen te verwezenlijken. Veel 45-plussers daarentegen hebben het moeilijker met feedback ontvangen en geven. Op dit vlak kunnen ze elkaar wat meer in evenwicht brengen.

#3 Leren relativeren

Dankzij hun ervaringen uit het verleden, kunnen 45-plussers goed relativeren. De kans is groot dat ze bepaalde issues en situaties al eens meegemaakt hebben. Ze kunnen jonge starters perspectief bieden en helpen met het lange termijn denken.

#4 Geduld oefenen

45-plussers kunnen millennials wat intomen. Veel jonge mensen willen snel carrière maken, 45-plussers hebben vaak geduld moeten uitoefenen bij het opklimmen van de ladder. Ze kunnen hun jonge collega’s vertellen hoe ze zelf carrière gemaakt hebben en welke vaardigheden belangrijk zijn om hogerop te komen. Bovendien kunnen ze hen erop wijzen dat het beter is om hun focus te kanaliseren: niet alles proberen, maar hun energie focussen op een aantal prioriteiten.

#5 Efficiënt door technologie

Millennials ademen technologie. Ze zijn niet bang van verandering en vinden het vanzelfsprekend om nieuwe digitale tools en applicaties te gebruiken om de werkdag efficiënter te laten verlopen. Zo creëren ze ruimte waardoor iedereen zich kan focussen op taken die echt belangrijk zijn.

#6 Work-life balance

Millennials vinden de klassieke scheiding tussen werk en privé maar niets. Sterker nog: ze vragen ook work-life integratie van hun werkgever. Ze tonen 45-plussers dat een vagere scheidingslijn niet wil zeggen dat je leven plots in het teken van je werk moet staan, integendeel. Jonge medewerkers laten werk en privé op een natuurlijke manier in elkaar overlopen, zij kiezen bijvoorbeeld waar en wanneer ze werken op basis van de activiteiten die zij gepland hebben.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#7 Risico nemen

Millennials hebben een frisse, kritische kijk op de manier waarop organisaties vandaag functioneren, en zijn allergisch aan iets doen ‘omdat het altijd zo gedaan werd’. Ze zijn niet bang van een beetje risico en zijn bereid het roer om te gooien als dat een meerwaarde voor hun bedrijf kan betekenen. Misschien draait niet iedere sprong in het onbekende uit zoals gehoopt, maar ze laten zich niet tegenhouden door het vooruitzicht van een mogelijke mislukking.

#8 Echte beleving

Millennials kijken als consumers naar het werk en verwachten die ervaring ook van hun leidinggevende en hun bedrijf. Van slogans als people are our greatest assets lopen ze niet warm, in tegenstelling tot 45-plussers kijken zij meer naar wat er voor henzelf te winnen is.