Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat je stamkroeg je kan leren over planning

Wie optimale efficiency wil bereiken, doet er goed aan te kijken naar de branche waar alles mensenwerk is: de horeca.

Van elk hotel, restaurant of café dat je bezoekt, vorm je direct een oordeel over de dienstverlening. Dat kost nauwelijks moeite: de bediening is te traag, te klantonvriendelijk, te bruut, of te onervaren. Of juist andersom: het is er gezellig, en de mensen zijn er vriendelijk. De kwaliteit van de dienstverlening ligt in handen van het personeel dat die dag is ingepland. Elke negatieve ervaring wordt direct afgestraft. Elke ontevreden klant betekent tientallen euro’s omzetderving.

Ondanks het mooie terrasweer is het crisis in de horeca. Dus zoeken horeca-ondernemers manieren om hun omzet op te krikken en tegelijk op kosten te besparen. Wat die kosten betreft: in de horeca slokt het personeel algauw een kwart tot een derde van de omzet op. Op andere kosten – bier en pacht – is nauwelijks te besparen, althans, niet zonder onderhandelingen met machtige brouwers of vastgoedbazen.

Snijden zonder lijden

En dus is het de kunst om op werknemers te besparen zonder op de kwaliteit van dienstverlening in te teren. Dat is een dilemma waar elk bedrijf in de diensteneconomie mee kampt. Hoe doe je dat? Een goed begin is inzicht krijgen. Dat doen horeca-ondernemers met een roostertool. Het online roosteren verovert de horecamarkt. En dat biedt een aantal voordelen waar ook bedrijven die niet in de horeca werkzaam zijn hun voordeel mee kunnen doen:

1. Efficiënte planning spaart geld uit

Stel je voor: een café-restaurant schakelt per maand 20 tijdelijke krachten in voor bardiensten en de keukenploeg. Aan elk van die werknemers hangt een andere uurprijs – afhankelijk van de ervaring, de beschikbaarheid en de werving- en verloningsafspraken. Met een roostertool als L1NDA krijgt de horecaplanner direct overzicht in zijn totale kosten bij het samenstellen van zijn barploeg. Volgens oprichters van L1NDA, Wouter Suren en Nicolaas Heyning, bedraagt de besparing op personeelskosten ‘al gauw 5 procent’.

2. Kwaliteit krijgt een waarde

Beide ondernemers zien nog een voordeel: omdat degelijke tools aan elke planningskeuze een prijskaartje hangen, wordt kwaliteit een keuze. Wie zijn omzet ziet dalen, kan kiezen voor een duurdere, klantvriendelijkere oproepkracht. Dat kost geld, maar kan ook extra omzet opleveren.

En, nu we het er toch over hebben: waarom zou je je roostertool niet koppelen aan andere, HR-gerelateerde applicaties voor prestatiemanagement? Wat houdt je nog tegen om een ervaringsdatabank op te bouwen?

3. Administratie uit handen genomen

Dat is inmiddels geen vergezicht meer. Een oplossing als Dyflexis – een concurrent van L1NDA – biedt in een uitgebreid pakket naast roosterplanning al urenregistraties en medewerkersdossiers. En ook L1NDA is via koppelingen van de software compatible met onder meer de salarisverwerkingssystemen van de grote horeca-payrollers Kolibrie en Connexie. Werkbriefjes van ingeroosterde arbeidskrachten worden na hun dienst direct verzonden aan het verloningsbedrijf.

Maar daar houden de mogelijkheden nog niet op. Want waarom zou je je tot de administratieve afhandeling beperken? Niet alleen hoeven horeca-ondernemers dankzij de roostertools niet langer hun dagbezetting op een bierviltje uit te schrijven, de automatisering is nog veel verder door te voeren. Applicaties voor bardiensten, keukenshifts en schoonmaakploegen zijn steeds vaker te koppelen aan kassazuilen, administratiesystemen, verloningsprogramma’s en zelfs digitale prikklokken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

e-Horeca?

En zo ontstaat er een nieuwe e-horecamarkt, waar dienstdoende kasteleins, kroegtijgers en cafébazen allemaal van hopen te profiteren. Of die Horeca 2.0 nog net zo’n romantisch ambacht is als de planningschaos op bierviltjes van vroeger? Ja, zegt Suren: ‘Efficiëntie verhoogt de sfeer binnen je horecateam. Je kunt nu makkelijker rekening houden met de roosterwensen van je personeel. Dat staat voortaan met plezier achter de bar.’

Beeld via Flickr

hrm