Burger King neemt het Canadese Tim Hortons over en vertrekt uit de VS. De 33-jarige Daniel Schwartz is het brein achter deze zet.
De jongeman op bovenstaande foto draait geen hamburgers om in je plaatselijke Burger King, maar is de baas van de bekende internationale restaurantketen. Daniel Schwartz is pas 33 jaar oud, maar staat al sinds juni 2013 aan de top van het fastfoodbedrijf. Hij is daarmee het brein achter de aankondiging dat Burger King de Canadese keten Tim Hortons overneemt, voor een bedrag van 11,4 miljard dollar, en dus de man die ervoor wil zorgen dat Burger King zijn hoofdkantoor naar Canada verhuist. Deze move, die onderdeel is van de overname, is bedoeld om onder belastingwetgeving in de VS uit te komen. Eerder deze week bevestigden de bedrijven dat ze in gesprek zijn over een fusie. 3G Capital, dat het merendeel van de aandelen van Burger King in zijn bezit heeft, blijft grootaandeelhouder van het fusiebedrijf. De rest van de aandelen blijft in bezit van de bestaande aandeelhouders.
Wie is Daniel Schwartz?
De boardroom wordt wereldwijd voornamelijk bevolkt door mannen met een gemiddelde leeftijd van 50+, dus valt de jeugdigheid van Schwartz nogal op. In Silicon Valley komt het vaker voor dat een ceo van jonge leeftijd is – zie bijvoorbeeld de inmiddels 30-jarige Facebook-ceo Mark Zuckerberg – maar buiten de technologiesector is de jeugd minder goed vindbaar in de bestuurskamers. Schwartz is sowieso een buitenbeentje in de fastfoodsector, want de eerste 10 jaar na zijn afstuderen aan Cornell University werkte hij op Wallstreet, eerst bij Credit Suisse en later bij een hedge fund. Op 24-jarige leeftijd stapte hij over naar 3G Capital, wat uiteindelijk een ingang opleverde bij Burger King. Schwartz begeleidde de overname van de fastfoodketen en ging er vervolgens aan de slag als chief financial officer, waarna hij al snel het stokje als ceo overnam van Bernardo Hees, die in 2013 vertrok naar Heinz.
Niet de enige jongere bestuurder bij Burger King
Schwartz is niet de enige jongere bestuurder in de raad van bestuur van Burger King. Niet voor niets publiceerde Businessweek eerder dit jaar een uitgebreid profiel over de bestuurder onder de titel 'Burger King is run by children'. Daarin valt te lezen dat Schwartz sinds zijn aantreden onder andere het management heeft opgeschud, waardoor de gemiddelde leeftijd van het executive team daalde van 41 naar 39. Nadat Schwartz was gepromoveerd tot ceo, werd de inmiddels laat twintiger Josh Kobza benoemd tot chief financial officer. De persoon die gaat over contacten met investeerders is amper 30, terwijl de baas van Noord-Amerika ook enkele jaren onder het gemiddelde blijft.
Hoe gaat het met Burger King?
Met de Whopper-koning zelf gaat het ondertussen goed. Na de aankoop door 3G verkocht Burger King bijna al zijn restaurants, zo schrijft Businessweek. Het is een opvallende zet, omdat in de branche wordt geloofd dat je zelf een deel van de filialen in eigen beheer moet houden, om voeling te houden met de werkvloer. Toen 3G de overname van Burger King deed, had de fastfoodketen 11 procent van zijn 12.174 restaurants in eigen beheer, tegenwoordig bezit het er nog slechts 52. Bijna alle inkomsten komen nu direct van franchisers, die ongeveer 4 procent van hun omzet afstaan aan Burger King. Daardoor is de omzet fors lager geworden, maar de netto-inkomsten stegen van 45 miljoen dollar in 2010 naar 234 miljoen dollar in 2013. Ondertussen groeit het bedrijf fors buiten de V.S., zo heeft het deals gesloten met franchisers en financiers uit Brazilië, China en Rusland.
Ook in Azië zijn ze onder de indruk van de 33-jarige Schwartz: