Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat de nieuwe zoekfunctie van Facebook betekent

Graph Search heeft gevolgen voor Facebook, maar kan ook impact hebben voor Google, LinkedIn, marketeers en andere bedrijven.

Facebook heeft gisteren Graph Search gepresenteerd. Deze nieuwe zoekfunctie zal het sociale netwerk de komende tijd stapsgewijs gaan uitrollen. Wat kan het betekenen voor Facebook en voor anderen?

Voor Facebook zelf: een nieuwe geldbron

Facebook zit op 1 miljard gebruikers, 240 miljard foto's en een triljoen connecties. Tot voor kort was deze bak met data niet erg goed doorzoekbaar, met Graph Search moet daar verandering in komen. De zoekfunctie werkt niet op basis van zoekwoorden, maar op basis van korte zinnen of vragen. Zo levert de opdracht 'Mijn vrienden die in Eindhoven wonen en ook bij Philips werken' als het goed is een rijtje resultaten op die voldoen aan precies die zin. In eerste instantie kan gezocht worden op mensen, foto’s, plaatsen en interesses, maar Facebook hint al naar andere toepassingen, zoals het doorzoeken van data die door applicaties zoals Spotify worden gegenereerd.

Dat is fijn voor gebruikers, maar nog fijner voor Facebook zelf. De introductie van Graph Search zal zorgen voor meer verkeer op het sociale netwerk en biedt nieuwe mogelijkheden om geld te verdienen. Er hangt nog geen advertentiemodel aan de zoekmachine, maar het lijkt een logische volgende stap. Als mensen een antwoord zoeken, kan het antwoord ook gegeven worden met een gesponsorde bijdrage. Dat weet ceo Mark Zuckerberg zelf maar al te goed. In een interview met Wired zegt hij: "Graph Search is een manier om specifieke vragen te stellen, om een bepaalde intentie uit te drukken. Natuurlijk wil een adverteerder op die intentie inspelen. Daar zijn zoekadvertenties voor."

Voor Google: advertentieomzet in gevaar

Mark Zuckerberg benadrukte bij de presentatie van Graph Search dat de zoekfunctie anders werkt dan een zoekmachine die het web doorzoekt. Anders dan Google, dus. Toch kan Facebook met een focus op search een flinke hap nemen uit de omzet van Google, zo vertelde Karsten Weide, analist bij IDC, eerder deze week (nog voor de aankondiging) al tegen de New York Times. "Als Facebook serieus wordt over search, dan komt het in de positie om Google een run for its money te geven." Google haalde in 2011 bijvoorbeeld nog 96 procent van alle omzet uit search. De WSJ schrijft over cijfers van eMarketer, waaruit blijkt dat Google vorig jaar in de V.S. meer dan 13 miljard dollar omzet behaalde in zoekmachine-advertenties, 75 procent van de totale markt.

Facebook heeft als voordeel boven Google dat het tips en content kan bieden van mensen die de gebruikers het meeste vertrouwen: hun eigen vrienden. (Google probeert dit principe zelf ook steeds meer door te voeren met Google+ trouwens). Daarnaast kan er met Graph Search ook breder worden gezocht binnen Facebook, bijvoorbeeld met de zoekopdracht ''televisieprogramma's die mijn vrienden leuk vinden die ook Philips leuk vinden'. Gecombineerd met de data die Facebook al beschikbaar heeft van gebruikers (door Likes, toegevoegde content en persoonlijke eigenschappen) levert dat interessant materiaal op voor bedrijven, die daar vast een sponsored post aan vast willen plakken. Elke Facebook-zoekopdracht naar een bestemming, restaurant of evenement betekent een zoekopdracht minder voor Google. Extra interessant wordt het als Facebook de zoekfunctie ook beschikbaar maakt voor mobiel, wat waarschijnlijk in een later stadium zal gebeuren. Dan gaat locatie ook een rol spelen.

De gevolgen van Facebooks Graph Search

Voor LinkedIn: een nieuwe concurrent

LinkedIn, dat recentelijk de mijlpaal van 200 miljoen leden aantikte, lijkt een redelijk onaantastbare positie te hebben binnen de wereld van sociale netwerken. Het bedrijf richt zich op de zakelijke gebruikers, en is daardoor bijvoorbeeld een interessante bron voor recruiters. Met Graph Search lijkt Facebook een aanval te willen doen op de positie van LinkedIn en andere bedrijven die het moeten hebben van verdienmodellen rond vacatures en recruitment. Het bedrijf geeft het vinden van geschikte werknemers zelf in ieder geval als goede voorbeeld van de nieuwe zoekfunctie.

In het eerder genoemde artikel in Wired gaat Mark Zuckerberg er zelf nog iets verder op in. Hij vertelt: "Eén van mijn favoriete zoekopdrachten is recruiting. Laten we zeggen dat je ontwikkelaars bij Google probeert te vinden, die vrienden zijn met ontwikkelaars van Facebook." Zuckerberg doet de zoekopdracht voor en krijgt – uiteraard – een mooi lijstje resultaten. Stocky, een van de productmanagers, vervolgt: "Je kan de juiste mensen vinden en ze dan een boodschap sturen." Ook voor werkzoekenden kan de zoekfunctie van Facebook een uitkomst bieden, want met een simpele vraag kan je connecties vinden die je bij de juiste personen binnen een bedrijf kunnen introduceren. Zal Monsterboard, waar het toch al niet zo lekker mee loopt, al bang zijn?

Voor marketeers (en anderen): een Like wordt nog belangrijker

Niet meteen een gat in de lucht springen als je marketeer bent, want in eerste instantie kan Graph Search alleen als persoon gebruikt kunnen worden, en niet vanuit een bedrijf. Maar de potentie om nog beter je advertenties op gebruikers te richten is er in ieder geval, al zal Facebook daar nog even een nieuw model voor moeten ontwikkelen (wat vast niet lang op zich al laten wachten). Het gevolg zou kunnen zijn dat merken niet alleen op voorkeuren (Likes en persoonlijke informatie), maar ook op basis van actuele wensen en vragen van gebruikers kunnen inspelen. Dus niet alleen mikken op gebruikers die Philips en Homeland tof vinden, maar ook op Facebook-leden die op dit moment zoeken naar het beste restaurant van – we zeggen maar wat – Nuenen. Like!

De Like van Facebook wordt nog belangrijkerOver Like gesproken. De nieuwe zoekfunctie van Facebook kan er ook voor zorgen dat bedrijven beter gevonden kunnen worden op het netwerk. Daarbij lijkt het aantal zogeheten Likes wel van essentieel belang, want hoe meer Likes je hebt als bedrijf of organistie, hoe belangrijker je wordt gevonden door Facebook. En dus hoe sneller je opduikt in zoekresultaten van gebruikers, als ze bijvoorbeeld zoeken naar 'restaurants in Utrecht die mijn vrienden leuk vinden'. Grote kans dus dat de acties en campagnes om zoveel mogelijk Likes te verzamelen weer op gang zullen komen.

Voor andere bedrijven

Het is lastig in te schatten wat de impact van Facebooks zoekmachine zal zijn op andere bedrijven. Ze kunnen er van profiteren (zie ook vorige punt), maar er zijn scenario's denkbaar waarbij de macht van Facebook een gevaar kan opleveren. Waarom zouden mensen bijvoorbeeld nog lid worden van datingsites als ze met één simpele zoekopdracht hun geschikte partner kunnen signaleren op Facebook? Of, wellicht wat realistischer, waarom zou je nog op restaurantbeoordelaar IENS gaan zoeken naar een leuk restaurant, als je vrienden en het netwerk van je vrienden de beste tips voor je hebben? De toekomst zal het uitwijzen. Tot die tijd alvast zelf Graph Search proberen? Je kan je dan aanmelden (onderaan deze pagina) voor de wachtlijst, want Facebook gaat de zoekfunctie stapsgewijs uitrollen.

Bekijk hieronder een Nederlandse preview op de zoekfunctie van Facebook (gemaakt door Henk van Ess):

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer over Facebook?