Philips en Auping hebben minstens één overeenkomst: het is onduidelijk of de consument hun duurzame strategie kent. Erg?
Wie aan Auping denkt, denkt aan bedden, aan slapen en misschien zelfs aan Scandinavië of Duitsland – al komt het bedrijf dan uit Deventer. Maar niet aan duurzaamheid. Dat bleek tijdens Go Green Or Go Broke, één van de aparte sessies tijdens het MT500-event, nadat voorzitter Rens de Jong (zie foto) aan het publiek vroeg wat er in ze opkwam bij de bedrijfsnaam Auping. Het was maar een kleine steekproef natuurlijk, maar ook een opvallende steekproef. Zeker als je bedenkt dat Auping recentelijk nog werd onderscheiden om de duurzame bedrijfsvoering.
In het DNA van je bedrijf
Volgens Aart Roos, directeur van Auping, hoeft het niet direct erg te zijn dat de consument niet op de hoogte is van de duurzame kant van je bedrijf, zo lichtte hij toe: 'Je moet bezig zijn met de achterkant, en dat doen wij. Je moet er vooral in geloven, dat geloof moet in het DNA van je bedrijf zitten.' Allemaal leuk en aardig natuurlijk, zo reageerde De Jong, maar zou het niet fijn zijn als de duurzame inzet ook bijdraagt aan de omzet? Roos: 'De familie achter Auping vraagt aan de directie niet alleen harde profit, ze willen ook dat Auping goed bezig is ten opzichte van alle stakeholders.' En dat is het bedrijf dus wel degelijk. Maar, zegt Roos, Auping kan het niet alleen. 'Er is een systeemverandering nodig.'
- Lees ook: hoe Auping de Duitse markt wil veroveren
Philips en duurzaamheid
Ook de naam Philips wordt door weinig aanwezigen in de zaal geassocieerd met duurzaamheid. De Jong: 'Wie denkt er van Philips dat het bedrijf duurzaamheid in de kern heeft zitten?' Niemand steekt zijn hand op. Robert Metzke, senior director van het EcoVision-programma van Philips, reageert: 'Het is zeer herkenbaar, dit is een van mijn grootste frustraties. Wij communiceren er niet genoeg over.' En dat terwijl Philips volgens Metzke wel degelijk duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. 'Een paar jaar geleden hebben we met het executive commity gesleuteld aan de visie van Philips, en hebben we besloten dat we willen werken aan een gezondere en duurzame wereld.'
1/5e van de stroom gaat naar verlichting
Philips heeft zich daarvoor doelen gesteld. Het wil 500 miljoen mensen aan goede zorg, energie en materiaal helpen en meer met recycling werken. Ook wil het de stroom die opgaat aan verlichting terugdringen. Een vijfde van alle stroom gaat nu op aan licht. Het zijn mooie doelen, maar – blijkbaar – dringt dit niet duidelijk genoeg bij de consument, afgaande op de steekproef. En dat terwijl iedereen van Unilever wél weet dat ze zich richten op duurzaam ondernemen, merkt De Jong fijntjes op. Op de vraag aan Metzke of Philips duurzaamheid rottig verkoopt, antwoordt hij: 'Ja, dat klopt. Wij zijn al twintig jaar bezig met ecodesign, maar hoe laat je dat nou zien? Ondertussen halen wij al 40 procent van onze wereldwijde omzet uit groene producten.'
Energie verkwanselen
De doelen aan consumenten uitleggen mag dan niet optimaal gaan, de omzet is er niet minder om. Volgens Metzke zijn de aandeelhouders van Philips in ieder geval tevreden met de duurzame koers van het bedrijf. 'Ze zijn blij dat we innoveren, anders is Philips er over twintig jaar niet meer.' Dat Philips LED-lampen verkoopt die 50.000 branduren meegaan is eigenlijk heel dom, stelde De Jong nog, want als ze langer meegaan kan Philips veel minder lampen verkopen. Metzke: 'LED-lampen zijn de markt aan het veranderen. Het is aan niemand uit te leggen dat wij zoveel energie aan het verkwanselen zijn.'
Waarde in plaats van geld
Er is iets aan het veranderen in het bedrijfsleven, stelde René Toet, directeur van sessie-organisator Climate Neutral Group. Hij vond het opvallend dat 'Waarde' het thema van het MT500-event was. 'Vijf jaar geleden zou het hier alleen over heel veld geld verdienen zijn gegaan.' De verandering ziet hij ook terug bij iemand als Paul Polman, de topman van het eerder genoemde Unilever. 'Hij richt zich op duruzaamheid omdat hij intrinsiek gemotiveerd is. Hij wil iets betekenen voor de volgende generaties en ondertussen zijn bedrijf vooruit helpen.'
Een impressie van de sessie en het MT500-event:
De volgende Go Green Or Go Broke-sessie vindt plaats op 30 mei in Woerden. Meld je gratis aan, maar doe het snel, want er zijn slechts 50 plaatsen beschikbaar.