Hoe kan de BV Nederland overleven? Deze 75 topvrouwen vinden dat er iets moet veranderen en stelden een nieuwe agenda op.
Het moet anders. Dat is de boodschap van 75 Nederlandse topvrouwen aan bedrijven, leiders, overheid en samenleving. Samen met A.T. Kearney en Van der Laan & Company hebben ze een nationale veranderagenda opgesteld onder de titel Nederland heeft weer lef nodig!. In drie hoofdstukken gaan ze in op de belangrijkste thema's die moeten worden opgepakt om Nederland 'opnieuw uit te vinden.' Onder de 75 topvrouwen zitten onder andere zes dames die door MT tot Goudhaan zijn benoemd: Seada van den Herik, Carla Rodenburgh, Bianca Tetteroo, Jolanda Poots-Bijl, Daphne de Kluis en Marie-Louise Bots.
De agendapunten toegelicht:
Stap 1: flexibele regelgeving, meer verantwoordelijkheid
Regelgeving moet worden teruggebracht, omdat het sectoren inflexibel maakt. Daarnaast moet er meer nadruk komen te liggen op eigen verantwoordelijkheid. 'Het besef moet terug dat voorzieningen worden opgebracht door steeds minder werkenden', zo wordt gesteld. De 75 bestuurders vinden verder dat er meer prikkels moeten komen om de zesjes-cultuur te doorbreken. Dit alles vraagt om sterker leiderschap, van mensen die moeilijke maatregelen niet uitstellen en geen risico's willen mijden.
Een modern leider is volgens de dames een verbindend leider, maar wel iemand die hoge eisen stelt aan medewerkers en dat ook kán doen (onder andere door middel van een flexibeler ontslagrecht). Sterk leiderschap kan ontwikkeld worden door de managementcultuur te veranderen, minder polderen en meer besluitvaardig. Eén van de topvrouwen: 'We voeden onze kinderen in Nederland op tot mondige en zelfstandig denkende wezens. Maar als leider wordt dat ongewenst gedrag gevonden. Je opvoeding zit je als ceo dus soms in de weg.'
Stap 2: meer samenwerken met alle stakeholders
NIEUWE SUCCESSECTOREN
Nieuwe successectoren die Nederland kunnen helpen de komende jaren internationaal nóg succesvoller te maken, volgens de 75 topvrouwen:
– Dance
– Gaming
– Dutch design
– Duurzaamheid
– Innovatie en kennisontwikkeling in Eindhoven Brainport, Food Valley Wageningen, Amsterdam Creative, Life Science Leiden en Energyport Noord-NederlandOmdat de macht door internet is verschoven, moeten bedrijven meer samenwerken met klanten en andere stakeholders. Bedrijven moeten openstaan voor de buitenwereld, maar wel zelf de regie in hand houden. 'Dat vraagt om leiders die openstaan voor diversiteit in brede zin en hier gericht op sturen: meer vrouwen, maar ook andere nationaliteiten, mensen uit andere sectoren en met een onconventionele achtergrond', zo valt te lezen in de agenda.
De topvrouwen vragen van de overheid een constructievere houding. Ze verwijzen naar het strenge telecomregime, de cookiewetgeving, het verbod op private bewaking van schepen die onder Nederlandse vlag varen en de dertien verschillende controle-instanties voor Nederlandse vervoerders. Zo moet het dus niet, aldus de bestuurders. Wat er dan wel moet gebeuren? Er moet beter worden nagedacht op welke sectoren Nederland zich richt, universiteiten moeten zich meer op de buitenwereld richten en techniek moet sexy gemaakt worden om mismatches te voorkomen.
Stap 3: van welvaart naar welzijn
Nederland moet gaan van welvaart, naar welzijn. Daarvoor zou er meer gestuurd moeten worden op langetermijn resultaten. 'Bedrijven moeten hun definitie van groei herdefiniëren: het gaat niet langer alleen om double digit groei in omzet op korte termijn en winstgevendheid: people, planet en profit moeten met elkaar in evenwicht zijn', aldus valt te lezen in het opgestelde document. Bedrijven moeten zich gaan richten op beter worden in plaats van op groter worden, zeggen de topvrouwen.
Ook moet er meer gestuurd worden op klant- en medewerkerstevredenheid in plaats van op financiele prestaties. De vrouwen vinden dat moet worden afgestapt van de publicatie van kwartaalcijfers, in plaats daarvan moeten bedrijven uitdragen waar ze voor staan en hoe ze in de samenleving staan. 'Dat zal niet voor alle bedrijven haalbaar zijn, het gaat ook meer om de achterliggende boodschap. Bedrijven moeten meer vooruit kijken en stakeholders meenemen in een toekomstvisie. Pas dan kan je verandering initieren', vertelt Carol Velthuis (foto rechts), principal bij A.T. Kearney, tegen MT.
De rol van vrouwelijke bestuurders
Het document is gebaseerd op de mening van 75 vrouwelijke topbestuurders. Waarom niet door mannen, of samen met mannen? Dat had ook gekund, zegt Carien van der Laan, oprichter en partner bij Van der Laan & Company: 'Maar dan was het een ander document geworden. Het is niet zo dat mannen en vrouwen niet hetzelfde kunnen denken, maar vrouwen zijn minder bezig met zaken als macht en hun positie. Zij kijken meer naar verbeteringen en de lange termijn.'
En wat nu?
Iets zeggen is mooi, ernaar handelen is natuurlijk mooier. Nederland heeft weer lef nodig! wordt naar buiten gebracht als inspiratie voor wie ernaar zoekt (of zou moeten zoeken), vervolgens moet iedereen – zoals ook in de agenda wordt gesteld – zijn of haar eigen verantwoordelijkheid nemen. Velthuis: 'Het belangrijkste is dat de topvrouwen een verandering hebben gedefinieerd. De discussie daarover is nooit afgerond.' Van der Laan (foto rechts) vult aan: 'Het begint met de ontwikkeling van een visie, nu is het aan de 75 topvrouwen die hebben meegewerkt, maar ook aan anderen, om het in de praktijk uit te dragen.'
Lees het volledige document (pdf).
Een greep uit de topvrouwen achter de agenda
Domique Bech (Kaya Capital)
Carina Benninga (Van Ede & Partners)
Dina Boonstra (Lentis)
Marie-Louise Bots (Reed Business)
Ineke Bussemaker (Rabobank)
Jolanda van Bussel (Deltares)
Arian Buurman (STER)
Ellen Cramer-de Jong (Allen & Overy)
Mariette Doornekamp (ABP)
Karin Dorrepaal (Pharmaceuticals)
Pauline Engelberts (ABN Amro)
Marjolein Gerritsen (Myriad Solutions)
Mirjam Halverhout (Solid Mortgages BV)
Seada van den Herik (SNS Reaal)
Karin Hille (Achmea)
Jolanda Hillebrand (ASR)
Diny de Jong (ABN Amro)
Daphne de Kluis (ABN Amro)
Annemarie Manger (Tata Steel)
Edith Meijer (Wehkamp)
Tanja Nagel (Theodoor Gilissen Bankiers)
Mirelle Pennings (Rabobank International)
Jolanda Poots-Bijl (VolkerWessels)
Maaike Poulussen
Carla Rodenburgh (Stork Technical Services)
Alexandra Schless (TelecityGroup Netherlands B.V.)
Marguerite Soeteman-Reijnen (Aon Risk Services)
Liesbeth Spies (Toezichthouder)
Ria Stegehuis (Menzis)
Susan Swarte (Octoplus NV)
Bianca Tetteroo (Achmea)
Marjo Vissers-Kuijpers (Cooperatie VGZ)
Anneke de Vries
Roelie van Wijk (TKP Investments BV)
Anne Marie van der Wijst (Connexxion)
Linda van Zomeren (PostNL)
Nicolette van Helsdingen (Van der Laan & Company)
Karen Kragt (Van der Laan & Company)
Carien van der Laan (Van der Laan & Company)
Anna Bertona (A.T. Kearney)
Eva de Bres-Riemslag (A.T. Kearney)
Cobie Haverkamp (A.T. Kearney)
Alinde Middel (A.T. Kearney)
Carol Velthuis (A.T. Kearney)