Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wal-Mart wil groot worden in Europa

Warenhuisketen Wal-Mart wil zich overal in Europa gaan vestigen. Ook wil het bedrijf Europese warenhuisketens opkopen. Dat zei directeur Lee Scott gisteren in de Britse krant Financial Times.

Welke warenhuisketens Wal-Mart op het oog heeft, wil Scott nog niet zeggen, maar ‘er is geen enkel Europees land waar we in de loop der tijd niet willen zitten’. De expansie zou moeten verlopen via Asda, Wal-Marts supermarktdochter in Engeland. Wal-Mart nam de Asda Group vijf jaar geleden over voor 6,7 miljard pond (plusminus 10 miljard euro).
De expansiedrift van Wal-Mart, dat de grootste en snelst groeiende hypermarktketen ter wereld is, deed het concern al in Duitsland neerstrijken, maar die operatie is tot nu toe niet erg succesvol verlopen. Er is in Duitsland bij zowel het winkelend publiek als de vakbonden grote weerstand tegen de Amerikaanse bedrijfscultuur. Hoewel Wal-Mart de cijfers van zijn Duitse activiteiten niet bekend wil maken, zeggen analisten dat deze verliesgevend zijn.
Lee Scott is momenteel in Brussel voor gesprekken met eurocommissaris Maria Monti van mededingingszaken en David Byrne van Consumentenzaken. Dit naar aanleiding van alle negatieve publiciteit die Wal-Mart in de Amerikaanse thuismarkt over zich heen kreeg. De keten zou het hart uit lokale gemeenschappen halen, door alle lokale winkeliers weg te concurreren. Met een hoog serviceniveau en zo laag mogelijke kosten en prijzen trekt het concern vele klanten weg bij andere middenstand. De Wal-Mart winkels hebben een enorme oppervlakte en bijna alles wordt er verkocht, van food tot non-food. (NG)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.