Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom V&D failliet gaat

De rechtbank in Amsterdam heeft V&D uitstel van betaling verleend. De surseance betreft de hele groep, dus zowel de warenhuizen als de restaurants van La Place. Sun Capital trok de stekker uit het bedrijf.

In een verklaring van de directie meldt V&D het volgende: “De onderneming werd de afgelopen maanden geconfronteerd met een aantal incidenten en onvoorziene omstandigheden, waaronder de ‘Indian Summer’ in november en december. Dit leidde tot een omzetval en liquiditeitstekort. De aandeelhouder en financier van de groep bleek helaas niet langer bereid, om deze liquiditeitsbehoefte af te dekken en de bestaande financiering te continueren. Op basis hiervan heeft de directie de conclusie moeten trekken, dat de onderneming niet meer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen”.

Shop-in-shop

Volgens woordvoerder Edwin van Wijk is de warenhuisketen in financiële problemen gekomen door incidentele tegenvallers. De winkelverkopen vielen in de maanden november en december tegen door het warme weer. Ook het wegvallen van de shop-in-shops van Dixons nam een hap uit de omzet.

Eigenaar Sun Capital, die in juli nog extra investeerde, is volgens Van Wijk niet bereid om bij te springen. De ingreep van Sun was bedoeld om V&D de tijd en de ruimte te geven voor herstel, maar de investeerder laat de keten nu bij de eerste tegenvaller vallen.

Zwaar weer

V&D verkeert in zwaar weer nadat het in 2014 grote verliezen bijschreef. Sun Capital, de eigenaar van V&D, bereikte eerder dit jaar na langdurige onderhandelingen overeenstemming met vastgoedeigenaren en banken over de huurverlaging van de panden in een aantal steden. Ook pompte het private equityhuis Sun Capital afgelopen zomer € 47 miljoen in V&D, waardoor de winkelketen weer lucht kreeg.

Ceo John van der Ent spreekt van een enorme teleurstelling. ‘We hopen onze medewerkers, klanten en leveranciers zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over de toekomst van V&D en La Place. Zo zullen wij samen met de bewindvoerders alle mogelijkheden voor de toekomst onderzoeken.’
Van der Ent deed dit voorjaar nog zijn strategie uit de doeken om de verlieslijdende warenhuisketen er weer bovenop te helpen, zonder nieuwe saneringsronde. Zo moest er meer aandacht komen voor eigen merken in plaats van A-merken. Ook kreeg restaurant La Place een prominentere rol binnen de winkels.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Groeiende concurrentie

Begin 2015 sloeg de vlam bij V&D in de pan. Het lukte het zittende bestuur van de warenhuisketen niet te concurreren met een groeiende onlinemarkt en discountketens zoals Action, het concern besluit de druk op te voeren om de kosten te verlagen. Veel meer over wat precies de problemen zijn bij V&D worden niet bekendgemaakt.

V&D schrijft dit jaar, mede omdat alle reorganisatielasten in deze periode worden genomen, rode cijfers. Bronnen melden dat de warenhuisketen 2015 eindigt met een verlies van ‘tientallen miljoenen euro’s’.
V&D heeft 62 filialen en er werken circa 10.000 mensen. La Place telt ruim 250 restaurants, bakkerijen en cafés. Alle vestigingen van V&D en La Place blijven in de komende periode open.