Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom startups de nieuwe kennisbron zijn voor TMG

TMG, uitgever van grootste krant van krant van Nederland, zoekt naar innovatie die niet gebonden is aan bedrijfsbelangen. Hoe zit dat?

Facebook, Uber en Spotify zijn mede groot geworden dankzij investeringen van venture capitalists (VC’s) en andere bedrijven die brood zagen in de startups. In Nederland is de investeringsdrang minder groot, maar daar kan de komende tijd verandering in komen. Telegraaf Media Groep (TMG) is in april gestart met TMG Startups. Een plek waar (zeer) jonge ondernemingen de ruimte krijgen om zichzelf te ontwikkelen. Er is wel één duidelijk verschil met investeringen van VC’s: waar het daar draait om, uiteindelijk, het terugwinnen van de investering, zegt TMG vooral in te zetten de ‘kennis van de startup’.

Geen corporate hassle

Axel Kenninck, TMGBij TMG ís er al ruimte voor jonge afdelingen. Een bekend voorbeeld is Upcoming, een Nederlandse website die sterk lijkt op het inmiddels bekende BuzzFeed. Ondanks dit voorbeeld en het feit dat er binnen de mediaorganisatie genoeg gebeurt, leefde er de behoefte om zich op een nieuwe manier uit te breiden, zo vertelt Axel Kenninck (foto rechts), manager van TMG Startups. 'Er was behoefte aan innovatie, om zo ondernemerschap te bevorderen zónder alle corporate hassle.' Het bedrijf heeft toen intern een aantal richtingen verkend. 'Daaruit zijn een aantal ideeën gerold, waaronder die van mij: TMG Startups. Ik heb de gelegenheid gekregen om het idee verder uit te werken en sinds april van dit jaar zijn we live gegaan.'

'Binnen TMG Startups moeten jongen ondernemingen de ruimte krijgen om zichzelf verder te ontwikkelen, met de middelen die binnen TMG al voorhanden zijn en door middel van financieel kapitaal. Daarbij krijgen de startups van TMG alle ruimte om zichzelf verder te ontplooien en zitten ze niet vast aan bepaalde belangen', legt Kenninck uit.

Er was behoefte aan innovatie, om zo ondernemerschap te bevorderen zónder alle corporate hassle

Eén van de criteria die TMG heeft opgesteld, is dat de jonge bedrijven die meedoen op een bepaalde manier een link hebben met het bedrijf. De andere twee zijn: ze moeten niet te ver in ontwikkeling zijn en de personen die erachter zitten moeten de overtuiging tonen om de startup tot een succes te maken. Deze criteria komen als breed over, maar tot nu toe wist nog maar één startup de eindstreep te halen: EasyGiven. Kenninck vertelt dat er de afgelopen tijd met 90 startups is gesproken en dat er naast EasyGiven nog een stuk of vier potentiële kandidaten zijn.

Vetorecht

Een wat mager resultaat, zo lijkt het. Kenninck: 'Het kan zijn dat er geen klik is tussen ons en de oprichters van de startup. Dat is voor ons belangrijk, we moeten het gevoel hebben dat deze personen in staat iets neer te zetten. Het kan daarnaast zijn dat het businessmodel onvoldoende een link bevat met onze organisatie of de activiteiten binnen ons bedrijf.' TMG vraagt daarnaast binnens- en buitenshuis om advies bij het toelaten van een startup. 'We krijgen vanuit allerlei afdelingen, denk bijvoorbeeld aan financiën of juridische zaken, input om een beslissing te nemen. Daarnaast vragen we ook advies aan andere startups die al wat verder zijn in hun ontwikkeling. Tenslotte is het zo dat als één van de teamleden van TMG Startups – afkomstig van verschillende afdelingen binnen TMG – ‘nee’ zegt, dat we het dan niet doen. Iedere afdeling heeft dus een vetorecht.'

Het gaat om de kennis

Opvallend aan de opzet van TMG Startups is dat de afdeling zich in eerste instantie niet als doel stelt om via een financiering, dan wel bijdrage aan de startup, winst te generen. Kenninck gaf tijdens het gesprek diverse malen aan dat het TMG om de kennis gaat van de bedrijven, en niet direct om financiële middelen. Kenninck: 'Deze bedrijven zitten vaak nog niet in de fase van omzet genereren en dat is dan ook niet ons doel. Als we gaan samenwerken met een startup dan doen we dat in eerste instantie om kennis’ uit te wisselen.' Die kennis kan volgens Kenninck uit van alles bestaan en zal aan TMG worden geleverd in de vorm van rapportages.

Converteerbare lening

Elke startup die zich aansluit bij TMG krijgt een startkapitaal (over bedragen wilde Kenninck geen uitspraken doen), een kantoorruimte en ruimte om met andere afdelingen in het gebouw te sparren. In ruil daarvoor doet TMG een converteerbare lening, die zich pas na verloop van tijd uit in specifiek aandeel.

Als we gaan samenwerken met een startup dan doen we dat in eerste instantie om ‘kennis’ uit te wisselen

Een echt Hollands idee

De eerste startup die bij TMG de ruimte heeft gekregen is EasyGiven. De onderneming, in 2012 gestart, maakt het mogelijk om gezamenlijk geld in te zamelen voor een cadeau. 'Een echt Hollands idee', aldus Kenninck. 'We zijn in zee gegaan met EasyGiven, omdat ze een herkenbaar probleem willen oplossen voor consumenten. Namelijk de mogelijkheid om gezamenlijk een cadeau te geven. Mensen kunnen via de website aangeven hoeveel ze willen geven en er kan direct in diverse webshops een product worden uitgekozen, wat de onderneming interessant maakt voor onze e-commerce afdeling. Daarnaast hebben we veel vertrouwen in de mensen die er achter zitten.' Kenninck ziet ook mogelijkheden voor de eigen webshop van TMG, de kans is dus aanwezig dat die webshop in de toekomst aan de website van EasyGiven.nl wordt toegevoegd.

Het introductiefilmpje van EasyGiven:

Van de vijf startups die TMG aan het einde van het jaar in huis wil hebben, moet er ten minste één een journalistieke onderneming zijn. Dit klinkt als betrekkelijk weinig voor een mediabedrijf, maar dat komt volgens Kenninck omdat er gewoon heel weinig journalistieke startups zijn die voldoen aan de wensen van TMG. 'Als er twee journalistieke startups zijn die wij binnen willen halen is dat natuurlijk ook goed.' Nu is er in Nederland natuurlijk geen tekort aan startups, twee bekende zijn LocalFocus (startup gericht op datajournalistiek) en Yournalism (gericht op het makkelijker verkopen van onderzoeksverhalen). Volgens Kenninck is LocalFocus voor TMG Startups te ver in ontwikkeling en had Yournalism geen investering nodig; er hebben wel gesprekken plaatsgevonden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Data van de startup

Voor het einde van het jaar hoopt TMG nog vier andere startups te hebben gevonden. Er zijn volgens Kenninck al gesprekken gaande. Of deze vier ook daadwerkelijk ruimte krijgen blijft afwachten. Wat opvalt aan de opzet van TMG is vooral de specifieke aandacht voor kennis. Opnieuw een teken dat data voor TMG een zeer belangrijk onderdeel is geworden. Maar, zo geeft Kenninck aan, de door de startup verzamelde data blijft wel eigendom van de startup. 'De data is het intellectuele eigendom van de onderneming, niet van ons. Wel is er dus een wederzijdse afspraak dat wij de kennis die de startup opdoet mogen gebruiken binnen TMG.' De opzet betekent ook dat TMG geen groot belang neemt in de onderneming. Kenninck wilde geen specifieke percentages noemen, maar zei wel dat dit 'uiteraard onder de 49 procent zit' en dat dit 'per startup verschilt'.

De data is het intellectuele eigendom van de onderneming, niet van ons