Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Sony moet stoppen met hardware

Sony is het Spaanse voetbalelftal van de consumentenelektronica: vergane glorie. 'Sorry voor alles', zei ceo Kazuo Hirai vandaag.

Was er vanaf eind jaren 80 een relevanter electronicamerk dan Sony? Hun Walkman en later de Discman groeiden destijds uit tot primaire levensbehoefte en als je in de jaren nul geen Sony Triniton-televisie met bijkleurende dvd-speler had, telde je eigenlijk niet mee. Daarnaast hadden ze de marktleiderspositie van gameconsole Playstation en leek niets een jarenlange hegemonie in de weg te staan. 

sony walkman

Ingehaald

Nu, amper 20 jaar later, is het Japanse Sony aan alle kanten ingehaald door merken als Samsung, Apple en LG. Ze maken het wel wel hoor, tablets, telefoons en zo, maar relevant zijn deze apparaten allang niet meer. Zelfs Playstation voelt de hete adem van Microsoft al een jaar of 10 in de nek. Wat dat betreft is Sony te vergelijken met het Spaans voetbalelftal, dat 6 jaar lang de wereld zijn wil oplegde, maar aan wiens overmacht gisteren tegen Chili abrupt een einde kwam. Sprekend over het WK, de razendpopulaire hoofdtelefoons Beats by Dr. Dre, waar veel voetballers mee lopen voor de wedstrijd, zijn sinds vandaag verboden op het veld. FIFA heeft namelijk een licentiedeal met Sony, dus andere elektronicamerken mogen niet zo prominent aanwezig zijn rondom de wedstrijden. Het tekent eens te meer de kramp waarin Sony zit. 

Mea culpa

Reden genoeg voor de ceo van Sony, Kazuo Hirai, om vandaag op zijn knieën te vallen en een mea maxima culpa te maken naar de aandeelhouders voor de reusachtige verliezen waarmee Sony sinds 2008 te maken heeft. Hirai, die sinds 2012 aan het roer staat, heeft de verliezen sinds zijn aantreden zien stijgen tot 85 miljard yen (613 miljoen euro) en voor 2014 wordt nog eens een verlies voorspeld van 50 miljard yen.   

Uitkleden

Het eens zo alomvattende bedrijf heeft de afgelopen 10 jaar steeds meer activiteiten afgestoten. Eerste signaal voor de neergang was in 2007, toen Sony het hoofdkantoor in Tokyo te koop zette. In 2012 maakte Sony bekend 10.000 banen te schrappen (op een totaal destijds van 160.000) om een jaar later aan te kondigen het televisiebedrijf Bravia los te koppelen van het moederbedrijf. Begin dit jaar kwam daar de mededeling bovenop dat het stopt met het produceren van hun Vaio-pc's en nog eens 5.000 banen te schrappen.  

Oplossing: Steeds minder hardware

Zo blijft er niet veel meer over voor Sony, dat zich wat betreft hardware nog voornamelijk richt op smartphones (Xperia) en Playstation, hoewel dat ook een op zichzelf staand bedrijf is. Hirai (foto links) weet inmiddels waar de kansen liggen wat betreft een toekomst waarin de cijfers weer zwart zullen kleuren. En die toekomst zoekt men dus niet in hardware, de focus zal steeds meer verschuiven naar games, film en muziek. De muziek- en filmstudio's van Sony laten namelijk nog wel stijgende lijnen zien en met de introductie van de Playstation 4 heeft het bedrijf ook flink wat goodwill ten opzichte van Xbox gekweekt onder gamers. Het ziet er dus naar uit dat de consumentenelektronica van Sony binnen afzienbare tijd, net als Betamax, tot het verleden behoort. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beelden van Flickr

 

Lees ook: