Wat is het juiste recept voor gemotiveerde medewerkers? Dit zijn de slimme en wetenschappelijk onderbouwde tips.
Doe het 'samen'…
Het woord ‘samen’ blijkt magisch te werken voor productiviteit op de werkvloer. Tot die conclusie kwamen onlangs onderzoekers Priyanka Carr and Greg Walton van de faculteit psychologie van Stanford University. Tijdens 5 experimenten werden participanten eerst in kleine groepen aan elkaar voorgesteld, om vervolgens alleen aan een serie ingewikkelde puzzels te werken. De ene helft werd verteld dat ze zich weliswaar in verschillende kamers bevonden, maar toch samen met hun groep aan de puzzels werkten. Ze zouden elkaar ook tips kunnen geven om nog beter te presteren. Bij de andere helft viel het woord ‘samen’ helemaal niet, zij zouden een eventuele tip krijgen van de onderzoekers zelf.
Hoewel alle participanten uiteindelijk alleen werkten, werkten de participanten uit de ‘samen’-groep langer door (48%), losten ze meer problemen correct op en konden ze na afloop beter navertellen wat ze nu precies gedaan haddden. Ook gaven ze aan minder moe te zijn dan de eenzame participanten. ‘Onze resultaten laten zien dat simpelweg het gevoel dat je samen aan een taak werkt mensen al meer gemotiveerd maakt om uitdagingen aan te gaan,’ zo zegt Greg Walton.
…wees genereus…
Genereus zijn is goed voor de gezondheid, zo hebben verschillenede studies al bewezen. Het verlaagt de bloeddruk, zo ontdekten onderzoekers van de John Hopkins University. Het helpt tegen stress, zo meenden onderzoekers van onder meer de University at Buffalo na vijf jaar studie. En ook een recent onderzoek van Queensland University wijst erop dat het goed is om vooral te schenken, in plaats van op te potten. Zo lieten de onderzoekers de participanten in hun experiment een onderhandelingsspel spelen waarbij besloten moest worden hoe een grote som geld verdeeld moest worden. Bij de participanten die kozen voor de schenking van lage geldbedragen werd een hoger stressniveau en meer hartkloppingen gemeten dan bij degenen die het geld besloten te verdelen.
Adam Grant, hoogleraar Management van Wharton, weidde op zijn beurt zelfs een heel boek, Give and Take, aan de kunst van het genereus geven. Hierin betoogt hij onder meer dat in organisaties waarin geven (van tijd, aandacht en energie) centraal staat de werknemers productiever en meer gemotiveerd zijn. Er wordt efficiënter gewerkt en de organisaties zijn succesvoller. ‘Wanneer werknemers zich gedragen als givers’, zegt Grant, ‘zorgen ze ervoor dat problemen efficiënter kunnen worden opgelost, er betere coördinatie onderling is en bouwen ze mee aan een ondersteunende bedrijfscultuur die aanlokkelijk is voor zowel cliënten, leveranciers als toptalent.’
…zeg vaak 'dank je wel'…
Een veel gehoorde klacht van werknemers is dat er op de werkvloer te weinig 'dank je wel' wordt gezegd. En dat terwijl het zoveel goed kan doen voor de motivatie, de betrokkenheid en zelfs voor de algehele gezondheid. Robert Emmons, hoogleraar psychologie aan de Universiteit van California en expert op het gebied van dankbaarheid, verklaart dat regelmatig 'dank je wel' zeggen ‘een manier is om gelukkiger te zijn en minder stress te hebben. Daarnaast zorgt het voor een kleinere kans op het ontwikkelen van depressies en leidt het tot een betere nachtrust.’ Ook wat Richard Branson betreft kan er trouwens niet genoeg 'dank je wel' gezegd worden. Liefst handgeschreven op een fraai kaartje.
…en toon vooral respect.
Uit een recent onderzoek van energiegoeroe Tony Schwartz en Harvard Business Review onder twintigduizend werknemers wereldwijd blijkt dat gebrek aan respect op de werkvloer werknemers zeer hoog zit. Hoger zelfs dan zaken als waardering en erkenning. Wie wel vond dat ze respect kregen van hun werkgevers gaven aan beter in hun vel te zitten en zich gezonder te voelen (56%) dan hun ongerespecteerde collega’s. Ze hadden meer plezier in het werk, haalden er meer bevrediging uit (89%) en gaven aan ook nog eens met meer focus (91%) te werken. Respect bleek ook een zeer belangrijke factor te zijn voor de motivatie van werknemers. Hoe meer ze dit van hun managers wisten te ontvangen, hoe hoger hun betrokkenheid.