Bijzonder is hij zeker, als we kijken naar zijn prestaties. Op zijn twaalfde bracht Elon Musk al een videogame op de markt en later zette meerdere eigen bedrijven op. Momenteel houdt Musk zich vooral bezig met SpaceX en Tesla, beiden succesvol. Hoe doet hij dat? Hans van der Loo en Patrick Davidson schreven er een boek over en vatten het in 5 succesprincipes samen.
5 succesprincipes
Musk Mania spreekt over Elon Musk als ‘wavemaker’, ofwel influencer. Hij is pionier, spelbreker, hoopbieder, gangmaker en verspreider van ideeën. Hij durft de waarheid in twijfel te trekken, strategieën te wijzigen en bijna-onmogelijke deadlines te stellen. En dat werkt. De 5 succesprincipes van Elon Musk:
#1. Musk biedt visionaire hoop
Musk gelooft dat alleen een radicale breuk met het verleden en een fundamentele vernieuwing in ons denken en doen, ons naar een andere en betere wereld kunnen voeren. Dat is ook precies wat Musk probeert te doen met zijn bedrijven Tesla en SpaceX. Aan de ene kant wil hij een revolutie op gang brengen op het gebied van duurzame energie. Aan de andere kant wil hij Mars koloniseren, omdat hij gelooft dat de mensheid de aarde zodanig verpest tot het niet meer bewoonbaar is. Dat baseert hij op het feit dat fossiele brandstoffen opraken en duurzame bronnen niet afdoende zullen zijn om ons voortbestaan te garanderen. Musk wil op die manier de wereld redden.
#2. Musk is een twijfelkont
Twijfelen is goed. Op die manier reageer je niet instinctief op dingen, maar denk je eerst na over je reactie en beslissing. Je kunt daardoor rationeel kijken naar een situatie. Musk is tegelijkertijd een waarnemer, hij ziet alles en stelt overal vragen bij: Waarom? Kan het anders? Wat als? Hij staat open voor andere visies, verandert van gedachten en kan zowel inzoomen (details) als uitzoomen (helikopterview) op een situatie. Musk durft de waarheid in twijfel te trekken en de basisvragen opnieuw te stellen. Op die manier kan hij innoveren.
#3. Musk mikt op Mars
Door technologie kunnen we meer dan ooit. Tegelijkertijd vergeten we soms wat echt belangrijk is. Er is zoveel te doen en te bereiken. Wat willen we nu echt bereiken, wat is je droom, je ambitie? De dromen van Musk zijn kortgezegd: innoveren in de relatief traditionele autobranche en de mensheid naar Mars krijgen. Hij bouwde hier een hele strategie omheen, die af en toe veranderde. Werkt de ene manier niet? Dan zoekt hij naar een andere manier om hetzelfde doel te bereiken.
#4. Musk speelt om te winnen
Hij wordt door zijn werknemers omschreven als een micromanager: hij let op elk detail. Klopt er iets niet, dan heb je als werknemer een probleem. Flinke tirades en scheldpartijen zijn hen niet vreemd. Hij verwacht ook van zijn personeel dat ze kei en kei hard werken, zonder uitzonderingen. Dagen maken van tien uur en op zaterdag ook naar de fabriek komen is heel normaal, evenals aan onmogelijk-grenzende taken uitvoeren. Je ziet maar hoe je het doet.
Hij eist precies hetzelfde van zichzelf. Hij reist door de werkweek heen van SpaceX naar Tesla en weer terug. Tussendoor geeft hij presentaties, woont hij raketlanceringen bij, bedenkt innovaties en brengt tijd door met zijn vijf zonen. Hij heeft geen ‘uitknop’. Alles wat hij doet, staat in het teken van het doel dat hij in zijn hoofd heeft. En hij stopt niet totdat hij het bereikt heeft. Dat komt omdat hij niet werkt voor het geld, maar voor zijn passie: de wereld beter maken.
#5. Musk is een influencer
Ook wel omschreven als ‘superbaas’. Uit Amerikaans onderzoek komt naar voren dat 32 procent van de afgestudeerden Musk graag als mentor zou willen hebben. Omdat hij de ruimte biedt om taken naar eigen invulling af te ronden en omdat hij direct en eerlijk is. Dat wordt vooral onder jongeren gewaardeerd. Hij weet de juiste mensen daardoor aan zich te binden en weet velen anderen te inspireren met zijn maatschappelijke doelen. Daarom heeft hij een groot publiek wanneer hij nieuws naar buiten brengt, maar wordt ook zijn mening over onder andere innovaties gewaardeerd.
Wil je het boek lezen? Je kunt het hier bestellen.