Google heeft de populaire sociale navigatie-applicatie Waze gekocht, volgens ingewijden voor een bedrag van 1 miljard dollar. Waarom?
Het is officieel: Google heeft het bedrijf achter de populaire Israelische navigatie-applicatie Waze gekocht. Dat heeft het zoekmachinebedrijf bekend gemaakt op het eigen Googleblog. Brian McClendon, vice president Geo bij Google, schrijft: 'Deze snelgroeiende community van verkeer-geobsedeerde autorijders werkt samen om de beste route van huis naar werk te vinden, iedere dag. Het team achter Waze zal in Israel gevestigd blijven en voor nu apart operen.'
50 miljoen gebruikers, 1 miljard dollar
De applicatie van Waze verwerkt input van gebruikers om beter te kunnen navigeren. Zij kunnen bijvoorbeeld files, trajectcontroles, ongelukken, gevaren, flitspalen en benzineprijzen doorgeven. En dat doen ze, vrijwillig, met zijn allen maar al te graag. De app wordt slimmer dankzij het netwerk van Wazers. Er werken ongeveer 100 mensen bij het bedrijf, dat in 2007 is opgericht. Op de website van Waze schrijft ceo Noam Bardin dat zijn bedrijf wereldwijd inmiddels bijna 50 miljoen gebruikers bedient. Google heeft de overnameprijs (nog) niet vrijgegeven, maar volgens verslaggever Vindu Goel van The New York Times heeft het bedrijf 1 miljard dollar neergelegd.
Sale price of Waze to Google was $1 billion, according to a person familiar with the deal.
— Vindu Goel (@vindugoel) 11 juni 2013
1 miljard, is dat veel?
Is 1 miljard dollar veel voor een bedrijf als Waze? Het komt, even kort door de bocht, neer op een bedrag van 20 dollar per Waze-gebruiker. Ter vergelijking: Yahoo kocht vorige maand blogplatform Tumblr voor 1,1 miljard dollar. Dat platform claimt 117 miljoen unieke gebruikers, waardoor Yahoo ruim 9 dollar per gebruiker betaalde. Vorig jaar kocht Facebook de app Instagram voor 1 miljard dollar, die toen meer dan 30 miljoen gebruikers had. Dat komt neer een bedrag boven de 33 dollar per Instagram-lid. Later bleek trouwens dat Facebook minder had betaald dan verwacht, omdat de deal deels uit een aandelentransactie bestond en Facebook op de beurs flink in waarde was gedaald. Helemaal eerlijk is de vergelijking tussen al deze bedrijven ook niet: het verdienmodel is overal anders, en de potentie voor de nabije toekomst is vaak onduidelijk. Waarmee we aankomen bij de volgende vraag:
Waarom heeft Google zoveel over voor Waze?
Waarom? De bedrijven zelf zeggen dat ze kruisbestuivingen zien tussen Google en Waze. Noam Bardin van Waze schrijft op zijn blog: 'We zijn enthousiast over het vooruitzicht om samen te werken met het team achter Google Maps, om onze eigen zoekcapaciteiten te verbeteren en hun te ondersteunen in het bouwen van de beste kaart van de wereld.' Google schrijft iets soortgelijks: de Maps van het bedrijf kunnen worden verrijkt met verkeersupdates van de Waze-community en Waze kan verrijkt worden met de zoekexpertise van Google. Toch zijn er nog minstens 2 andere redenen voor Google om zo'n fiks bedrag voor Waze over te hebben.
Facebook en Apple aftroeven
De eerste andere reden is de concurrentie afhouden. Zowel Apple als Facebook, die op het gebied van locatie- en sociale gegevens Google voor proberen te blijven, zouden recentelijk interesse hebben getoond in Waze. Apple zou eerder dit jaar 500 miljoen dollar hebben geboden, een veel te laag aanbod volgens Waze. Door Waze te kopen, zou het de eigen kaarten-app sneller kunnen verbeteren. Apple maakt op dit moment al gebruik van de data van Waze voor zijn eigen kaartendienst. Wat de overname door Google betekent voor deze constructie is onduidelijk. Ook Facebook was in de race, het bedrijf werd begin mei van dit jaar genoemd als overnamepartij. Er zou 800 miljoen tot 1 miljard dollar zijn geboden. De deal ketste onder andere af omdat Facebook het bedrijf naar Amerika wilde halen, terwijl Google heeft besloten dat Waze in eerste instantie gewoon vanuit Israel kan blijven opereren. Nog meer over concurrentie: Waze was natuurlijk een Google Maps-concurrent, waar Google nu niet meer bang voor hoeft te zijn.
Advertenties, of nog meer?
De tweede andere reden is data. Uiteraard data die kan helpen om de eerder genoemde kruisbestuiving te bewerkstelligen, maar voor Google gaat de waarde van de Waze-gegevens veel verder. Er kan direct geld mee verdiend worden, bijvoorbeeld via advertenties. Hoe beter een gebruiker kan worden gelocaliseerd, hoe gerichter deze persoon kan worden benaderd door marketeers. En aangezien Waze draait om navigatie en dus om verplaatsing, kan er wellicht zelfs gezien worden of een gebruiker naar aanleiding van een advertentie actie onderneemt. Op de website zegt Waze dat het geld verdient met locatiegebaseerde advertenties, in de privacy policy legt het bedrijf uit wat voor gegevens het allemaal verzamelt: 'Waze maakt gebruik van je locatie- en route-informatie om je informatie te bieden over locaties, winkels en andere plekken en attracties bij jou in de buurt. Daarnaast kan je locatie- en route-informatie worden gebruikt om anoniem data te aggreren.'
Ook indirect fijne gegevens
Deze verzamelde informatie kan vervolgens voor andere (commerciele) doeleinden worden ingezet, waardoor ze ook indirect waardevol kunnen zijn voor Google. Zo kan de data hergebruikt worden om het project rond zelfrijdende auto's, waar Google al een tijdje aan werkt, verder te finetunen. Hoe meer data er beschikbaar is, hoe beter een route kan worden uitgestippeld voor een zelfrijdende auto. De data wordt dan de grondstof voor een nieuwe dienst.
Big data
Google heeft in het verleden bewezen dat het door gebruikers geleverde informatie in een later stadium weet om te zetten in slimme diensten. In het recente boek 'De Big Data revolutie', van Viktor Mayer-Schönberger en Kenneth Cukier, wordt bijvoorbeeld verteld over de spellingschecker van Google, die het bedrijf heeft ontwikkeld door verkeerd ingetypte zoekopdrachten te vergelijken. Gegevens die toch al door gebruikers zijn gegenereerd, kunnen in dit soort gevallen dus voor een ander doeleinde worden ingezet. En dankzij de overname van Waze heeft Google weer een flinke lading data binnengehaald. De vraag is ondertussen nog wel of het bedrijf, met zijn machtige positie binnen kaartenland in het achterhoofd, goedkeuring krijgt voor de deal of dat het een doodlopende straat is ingereden.