Tientallen managers laten tien dagen hun auto staan. Mooi als publiciteitsstunt, maar wat hebben bedrijven er aan?
Hoe bereik je een duurzame cultuuromslag? Geef als manager het goede voorbeeld en laat de auto tien dagen staan. Tientallen managers doen dat vanaf 10 oktober, de dag van de duurzaamheid. Ze leveren vrijwillig voor tien dagen hun autosleutels in en moeten op een alternatieve manier reizen. Het is een mooie publiciteitsstunt, maar wat hebben de deelnemende bedrijven er verder aan?
Niet de hele dag op Twitter
Een van de deelnemers is Goudhaantje Lidewij de Haas (foto boven), divisiedirecteur Milieu en Ruimte bij ARCADIS. Voor haar is deze actie een mogelijkheid om medewerkers en klanten te laten zien dat het managementteam de verduurzaming van mobiliteit echt serieus neemt. ‘Wij doen er als management team heel veel aan, maar ik ben niet de hele dag aan het twitteren dat ik in de trein zit. Dit leek een heel mooi moment om het bewustzijn onder onze medewerkers te stimuleren.’ ARCADIS heeft een breed pakket aan maatregelen om medewerkers te stimuleren duurzamer met mobiliteit om te gaan. Wie een auto met een relatief onzuinig c-label least, krijgt een boete. Daarnaast hebben alle medewerkers een NS-businesskaart.
Zichtbaar gedrag
Om medewerkers mee te krijgen is het cruciaal dat het management het goede voorbeeld geeft, zegt De Haas. 'Ik geloof daar heel erg in. Zichtbaar gedrag is heel belangrijk als je een cultuurverandering wilt bewerkstelligen. Als je het niet goed doet kun je heel veel draagvlak verliezen, maar als je het goed doet kun je ook een versnelling bereiken.'
Signaal aan klanten
Ze stuurt met haar deelname ook een signaal naar klanten. ‘Wij geven allerlei vormen van duurzaamheidsadviezen. Twee hele grote klanten van ons zijn Prorail en Rijkswaterstaat. Bij alle dingen die zij doen is de vraag hoe ze de CO2-voetafdruk kunnen terugdringen en daarin is mobiliteit heel belangrijk. Maar als je klanten wil adviseren moet je het zelf ook doen. Practice what you preach.’
Alternatief voor de lease-auto
Directeur inkoop Radboud van Hal (foto rechts) van Achmea denkt dat zijn deelname het draagvlak voor alternatieve vormen van mobiliteit bij de verzekeraar zou kunnen vergroten. Als blijkt dat hij de leaseauto zonder grote problemen kan laten staan, kunnen anderen binnen het bedrijf dat ook. 'Dan heb ik een legitiem argument om te zeggen dat het kan.’
Serieuze mogelijkheid
De voorwaarde is natuurlijk wel dat het openbaar vervoer, de fiets, autodelen en locatie-onafhankelijk werken ook echt een serieuze mogelijkheid zijn. En dat is uiteindelijk de belangrijkste reden waarom Van Hal deelneemt. ‘Wij kijken altijd naar kosten, mvo en risico en de vraag of ik een alternatief kan aanbieden. Dat vind ik de rol van inkoop. We praten er wel eens over of niet iedereen met het openbaar vervoer kan zodat je CO2-uitstoot afneemt. Iemand moet dat een keer proberen en ik dacht laat ik mezelf als proefpersoon nemen.’
Navolging
Of de eenmalige actie uiteindelijk leidt tot verduurzaming van mobiliteit zal moeten blijken. De deelname van beide managers heeft in ieder geval wel navolging gekregen binnen hun bedrijven. Van ARCADIS doen ruim 80 medewerkers mee, van Achmea nog eens 29.
Meer over duurzaamheid?