De zomervakantie zit er weer op, en dus wordt het snel tijd om na te denken over de inhoud van het kerstpakket. Zeker nu het steeds belangrijker is om uw personeel vast te houden, doet u er goed aan om een fantastisch kerstpakket samen te stellen. Want werkend Nederland hecht hier veel waarde aan.
Het is zelfs zo dat de verwachtingen van het kerstpakket hoog gespannen zijn onder de Nederlanders. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Bongo, aanbieder van belevenisbonnen. Ruim een derde van de ondervraagden vindt het niet meer dan logisch een kerstpakket te 'mogen' ontvangen.
De inhoud is zeker niet onbelangrijk. Komt de baas met een kerstpakket die niet in smaak valt? Dan wordt dit niet in dank afgenomen. Als deze namelijk niet bevalt, daalt bij 16 procent van de ondervraagden de waardering voor de werkgever. Gelukkig doen de meeste werkgevers het goed en is 82 procent tevreden over het kerstpakket dat zij vorig jaar hebben ontvangen.
Kiezen
Meer dan de helft vindt dat de waarde van het kerstpakket boven de 50 euro moet liggen. Voor een werkgever is 70 euro fiscaal aftrekbaar en 77 procent van de ondervraagden vindt dit bedrag precies goed. Het traditionele kerstpakket lijkt steeds meer terrein te verliezen en ruim 60 procent vindt het dan ook een goede ontwikkeling dat de werknemer steeds meer zelf mag kiezen uit verschillende mogelijkheden. Zolang het toch wel een verrassing blijft: 75 procent wil graag verrast worden.
Doneren
Kerst blijft een familiefeest en de grote rol hiervan blijkt ook uit het onderzoek. Bijna de helft van de ondervraagden wil zijn pakket delen met het gezin. Het kerstpakket doneren aan een goed doel is weer een ander uiterste, slechts 7 procent is bereid zijn kerstpakket af te staan aan een goed doel.
Helaas is in het onderzoek niet de vraag gesteld wanneer werknemers écht blij zijn met hun kerstpakket. En dus moet u toch echt zelf op zoek gaan naar iets moois en bijzonders om uw werknemers tevreden te houden.