Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

VVD: top Belastingdienst onder curatele

De ambtelijke leiding van de Belastingdienst moet onder curatele worden gesteld zodat bij de dienst de boel snel op orde kan worden gekregen. Verder is een “pas op de plaats” noodzakelijk en kan het niet zo zijn dat de fiscus nog nieuwe taken op zich neemt. Dit stelt de VVD-fractie in de Tweede Kamer.

De VVD maakt zich grote zorgen over de problemen bij de Belastingdienst met de automatisering en de verwerking van bijvoorbeeld de toeslagen voor huur, zorg en kinderopvang. Donderdag praat de Kamer met staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) over de situatie bij de fiscus. Die is politiek verantwoordelijk voor de Belastingdienst.

VVD-Kamerlid Ineke Dezentjé vindt dat de staatssecretaris moet beslissen over het aanblijven van de ambtelijke top. “Maar als het aan mij ligt, nemen de betrokken mensen hier zelf hun verantwoordelijkheid.” De Belastingdienst kampt al lange tijd met automatiseringsproblemen. Volgens het kabinet duurt het naar verwachting nog vijf tot tien jaar voordat orde op zaken is gesteld. Recent kreeg de fiscus ook al kritiek van de Nationale Ombudsman en de Algemene Rekenkamer op zijn dienstverlening.

Coalitiepartijen CDA en PvdA vinden dat de VVD erg hard van stapel loopt. Net als de VVD zijn ze al lange tijd bezorgd over de situatie bij de fiscus, maar zij vinden niet dat er een volledige “pas op de plaats” moet komen of dat de dienst onder curatele moet worden gesteld.

Bron: ANP

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.