Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vrouwen grijpen mis op topbaan

Als vrouwen aan de top willen komen, moeten ze meer actie ondernemen als ze een baan wordt aangeboden. Vrouwen reageren veel later op een aanbieding dan mannen. Dit blijkt uit onderzoek van advies en wervingsbureau G-Recruitment. Volgens Michiel Stokman van G-Recruitment is de oorzaak “een mismatch tussen vrouwen en werkgevers.”

Mannen reageren in de tijd van de baas, terwijl vrouwen alleen buiten kantooruren en tijdens de lunchpauze bereikbaar zijn. Volgens Stokman is het heel nobel dat vrouwen geen werktijd willen misbruiken voor het zoeken naar een nieuwe baan, maar het levert wel problemen op. “De werkgever is geneigd om alleen tijdens kantooruren te werven, dat zorgt voor een mismatch.”

Voor het onderzoek werden 500 hogeropgeleide mannen en vrouwen benaderd. Een week na de eerste contactpoging en hooguit vijf pogingen van de werkgeverszijde verder, reageerden uiteindelijk meer vrouwen dan mannen. Volgens Stokman omdat vrouwen “keuriger zijn.” Maar de eerste die reageert “staat bovenaan het lijstje” en maakt de meeste kans op een baan. En dat is in de meeste gevallen dus een man. “In de huidige arbeidskrapte denken veel mensen dat de tijd er wel is. Maar juist omdat
functies nu langer openstaan, is de druk voor werkgevers op het snel vervullen hoger.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.