Dat stellen Francesca Gino en Alison Wood Brooks in een podcast van de Harvard Business Review. ‘We’ denken dat het stellen van vragen verkeerd is en dat we incompetent overkomen tegenover een collega of manager als we een vraag stellen. Ook omdat er veel mensen om ons heen oordelend zijn. ‘Je kunt het toch Googlen’. Resultaat: we vragen liever niets.
‘Like-factor’ omhoog
Maar die gedachte is dus misplaatst, want mensen die (meer) vragen stellen, komen intelligenter over, zo blijkt uit hun onderzoek. Want degene aan wie de vraag wordt gesteld, voelt zich gestreeld dat ze hem of haar vragen. En beter omdat ze informatie geven waardoor iemand zijn werk beter kan doen.
Het resultaat: mensen voelen zich betrokken, de onderlinge ‘like’-factor gaat omhoog, er ontstaat meer onderling vertrouwen en een betere samenwerking.
Steven Kruijswijk
Er zijn wel een paar uitzonderingen op de regel. Vraag geen advies over een oersimpel klusje. En vraag geen advies aan iemand die al zélf heeft aangegeven er niets vanaf te weten. Een specialist in Amerikaanse politiek die geen sportfan is niets vragen over wielrenner Steven Kruijswijk dus. Voor alle andere gevallen, stel je vraag.
Tony Robbins Business Mastery
Nu voor de 2e keer in Amsterdam: een 5-daags seminar voor ondernemers met serieuze groeiambities, zakelijk en persoonlijk. Check het programma.
lees verderSolliciteren
In de regel stellen we te weinig vragen en maken we veel statements. Een gastspreker die alleen maar vragen stelt aan het publiek, draait de rollen om. En doorgaans is dat een goede strategie. Ook bij sollicitatiegesprekken is het stellen van vragen lonend: we zijn geneigd om onszelf te verkopen en ons verhaal te doen. Nog beter is om gerichte vragen te stellen over de functie, organisatiecultuur, managementstijl, et cetera.
Speeddating
De universiteit van Stanford heeft 19 speeddates van 110 mannen en vrouwen onderzocht. Uitkomst: dates die slechts één vraag meer stellen, hebben een grotere kans op een tweede date.
Advies dus (in bijna elke situatie): stel je kwetsbaar op, stel een vraag, luister en stel dan een follow-up vraag. Volg die strategie, het is nog maar een topje van de ijsberg, aldus de onderzoekers.