Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Voorwaardelijke celstraffen voor oud-managers Siemens

Twee ex-managers van het Duitse technologieconcern Siemens zijn door een rechtbank in Darmstadt schuldig bevonden aan het betalen van smeergeld aan het Italiaanse nutsbedrijf Enel. De twee kregen voorwaardelijke gevangenisstraffen opgelegd van respectievelijk twee jaar en negen maanden.

De twee mannen hebben volgens de rechtbank 6 miljoen euro smeergeld betaald aan managers van Enel tussen 1999 en 2002. Op die manier wisten ze voor ongeveer 450 miljoen euro aan contracten voor windturbines binnen te slepen. De rechtbank oordeelde bovendien dat Siemens 38 miljoen euro moet terugbetalen aan winst die werd geboekt dankzij de omkoping.

Siemens liet weten in hoger beroep te gaan tegen het vonnis. Het is de eerste rechtszaak waarin uitspraak wordt gedaan over een van de fraudeschandalen die Siemens momenteel plagen. De schandalen bij Siemens hebben al geleid tot het aftreden van bestuursvoorzitter Klaus Kleinfeld en president-commissaris Heinrich von Pierer in de afgelopen weken.

Bron: ANP

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.