Nicole Anink, Directeur Commercial Factors bij IFN Finance, waarschuwt mkb’ers voor een te laks debiteurenbeleid. “Beginnende ondernemers hebben geen ervaring en ontberen de middelen om te anticiperen op de vertraagde betalingen. Pas als de cash flow opdroogt, wordt de noodzaak van een goed debiteurenbeheer duidelijk.”
Vooral de vakantieperiodes brengen veel ondernemers in de problemen. “Op vrijdagmiddag en tijdens de vakantieperiodes zijn veel klanten niet bereikbaar. Daarom moet een ondernemer hier rekening mee houden in zijn debiteurenbeleid.”
Serieus
Hoe kunt u voorkomen dat u te lang op uw geld moet wachten? “Allereerst moeten ondernemers hun debiteurenbeleid eens serieus gaan nemen”, zegt Anink. “Daarnaast moet u besluiten of u uw debiteurenbeleid wil uitbesteden of dat u het zelf wilt doen.”
Voor wie de dingen graag zelf regelt de volgende tips:
- Maak duidelijke afspraken. Vergeet op uw facturen niet de vervaldatum (gewoonlijk 30 dagen na factuurdatum) te vermelden.
- Reageer snel wanneer de vervaldatum verstreken is. Door direct op te bellen weet uw klant dat er nog een rekening open staat. Ook kan het zijn dat er klachten zijn of andere problemen. Hier komt u alleen achter als u contact opneemt.
- Wacht nooit tot het laatste moment. Dit vertraagt het proces en blokkeert daarom uw liquiditeit.
- Schakel 90 dagen na de vervaldatum een incassobureau in. Zorg er wel voor dat u binnen die periode uw uiterste best heeft gedaan uw klant zelf tot betalen te brengen via brieven en telefoontjes.
- Houd rekening met de vrijdagmiddag en de vakantieperiodes. Probeer achterstanden vóór juli en augustus af te handelen, want in deze maanden is er vooral bij kleinere bedrijven vaak niemand van de administratie aanwezig.
- Zorg voor een financiële buffer zodat uw onderneming kan voortbestaan wanneer het even tegen zit.