Bedrijven innoveren slecht en dat is niet goed voor de concurrentie. Vijf tips voor meer vernieuwing in uw bedrijf.
Nederlandse bedrijven voeren een slecht innovatiebeleid. Teveel aandacht gaat naar efficiëntie en exploitatie van de huidige concurrentievoordelen. Dat is niet erg volgens Marnix Lankhorst, partner van Paradox Management Consultants. Maar laat innovatie geen ondergeschoven kindje zijn.
Bedrijven halen namelijk het meeste concurrentievoordeel als ze inspelen op de veranderende concurrentie én de voordelen exploiteren die ze al hebben ten opzichte van de concurrenten. Maar hoe verhoogt u het rendement op innovaties? Paradox komt op basis van onderzoek naar de huidige situatie met vijf tips.
1. Stel ambitieuze doelstelling
Als u veeleisende doelen stelt, kunt u met lagere investeringen beter presteren op het gebied van innovatie, blijkt uit het onderzoek. Door ambitieuze doelstellingen vast te stellen wordt de organisatie namelijk gedwongen naar nieuwe methodes te kijken, zonder dat het direct veel geld hoeft te kosten.
2. Geef aandacht en middelen
Besteed meer aandacht en middelen aan vernieuwing. Dat zorgt voor een betere concurrentiepositie. De meest innovatieve bedrijven uit het onderzoek ontwijken competitie en durven door te ontwikkelen ten koste van hun huidige concurrentiepositie. Daardoor hebben ze veel minder moeite om voldoende middelen ter beschikking te stellen voor de realisatie van nieuwe concurrentievoordelen.
3. Maak gelijkwaardige verdeling
De best presterende bedrijven verdelen hun middelen gelijkwaardig over projecten met een beperkte en een grote impact op de omzet en winst. Hanteer daarom portfoliomanagementtechnieken voor de verzameling van innovatie-initiatieven. Topbedrijven hebben verder een duidelijke focus op product- en technologievernieuwing. Als alle kracht achter een afgebakende uitdaging binnen het bedrijf wordt gezet, leidt dat tot betere resultaten.
4. Deel informatie
Deel bewust informatie met klanten, leveranciers en zelfs concurrenten. Voer daarom een open en flexibel business development proces in. Innovatieve bedrijven vormen externe netwerken, waarbinnen naar oplossingen voor bestaande uitdagingen of ideeën wordt gezocht. Daarnaast is het beter niet vast te houden aan procedures en routines. Ad-hoc werken en improviseren, is beter.
5. Verankeren
Ten slotte, veranker innovatiemanagement binnen uw organisatie. Op dit moment wordt het management nog nauwelijks beoordeeld op hun innovatiedoelstellingen, zijn het aantal financieringsmogelijkheden beperkt en worden geen tot weinig medewerkers getraind in innovatie. Ontwikkel daarom specifieke innovatiepraktijken en veranker de verantwoordelijkheden, door een planning- en controlesysteem in te voeren.